Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen

Har du några tips på fina platser att upptäcka i Jämtlandsfjällen? Utmaningen är att jag endast har tre dagar och två tältnätter till förfogande den här gången. Jag kommer och åker med tåget-kan alltså bla utgå från Storulvån genom att kliva av i Enafors. Kommer försöka hålla mig en bit ifrån leder och stugor.
Fjällhälsningar,
/Thomas

Om du utgår från Storulvån så kan du ta en sväng upp på Bunnerfjällen, lagom för en två-tre dagars tur, nära men inga leder och få besökare.

Se kapitel i boken: "okända fjäll" av Tore Abrahamsson

Jo Bunnerfjällen kan bli bra.
Näset mellan bunnersjöarna ligger en bekväm dagsetapp från storulvån. Har du lätt packning och/eller bra ork kan du fortsätta till östra bunnerskalet samma dag för att hinna runda västra bunnerstöten (eller rentav tjallingklumpen eller gåsen), men det är lite tunggånget öster om Sottedurretjarve och få tältplatser före östra bunnertjärnen, så att lämna tältet och göra en dagstur till västra bunnertjärnen (månlandskap) eller upp på västra bunnerstöten kan vara ett bättre alternativ.

Men östra bunnerskalet är väldigt vackert och helt folktomt trots närheten till leder och samhällen, så fundera på saken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips