Fin rundtur nära Göteborg?

I torsdagens GP (Guiden på sista sidan del 2) fanns ett tips på en liten rundtur man kan företa med kanot eller kajak i göteborgstrakten, eller närmare bestämt i alingsåstrakten. Man börjar i Tollered och paddlar sedan genom ett par småsjöar till Ömmern, norrut till norra änden, gör ett lyft på 2 km, paddlar i Stora Färgen upp och ut genom en liten å genom Alingsås och ut i Mjörn, ner till Norsesund och vidare tillbaka till Tollered. Eller åt andra hållet.

Det verkar vara en fin liten tur, men jag undrar hur man bäst hanterar de lyft som måste till? Jag vill inte bära min kajak 2 km. Och när jag tittar på kartan verkar det vara fler lyft. Hur kommer jag annars från Tollered till Ömmern?

Är GP eller jag helt ute och cyklar, istället för att paddla? Någon som paddlat i området?

Kalle

Brukar paddla i Ömmern och stora Färgen ibland men har aldrig gjort något lyft. Har dock noterat att det är en bit mellan Ömmern och Stora Färgen. Fin bilväg med en del trafik med en rejäl backe ned till Stora Färgen, men med kanotvagn fixas nog detta. Se upp för bilarna bara!

B-O

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips