Filmrullar i tullröntgen?

skyddspåse - kan förvärra saken

har flugit med diafilm många gånger utan att ha upptäckt några slöjor eller något annat, att använda skyddspåse i bly tror jag inte är så bra eftersom när röntgenoperatören upptäcker en blypåse ökar de bara effekten på strålningen så att de ser vad de vill vilket i vissa fall kan resultera i att filmen blir onödigt mycket bestrålad under en längre tid.
 
har tagit totalt en 50 filmer från afrika delat på två ggr utan problem i handbagaget. enligt proffsfotograf jag pratade med från sydafrika i botswana behöver man bara ora sig för kanske 400 asa men framför allt 800 och 1600 asa, vilket jag aldrig använder på semester.

tänk mer på att skydda dem från värme, ljus, kyla (i allmänhet temperaturförändringar) och väta. håll dem välisolerade inrullade i ett gäng klädesplagg! =)

/Peder
 
Jag skulle haft dom i handbagaget och så fort jag kommit på planet skulle jag stoppat dom i en blypåse avsedd för film. Har man dom i blypåse redan i inchekningen så krämar säkerhetspersonalen mycket riktigt på för att se vad som finns där. All strålning påverkar mer eller mindre. Bagageröntgen påverkar mindre men det blir trots allt en påverkan.

Strålingen på 10 000 meters höjd är ett betydligt större problem för filmen och speciellt då på långflygningar. Därav blypåsen efter inchekningen.
 
nermander; sa:
Grejen är att sen "11 september" så har man börjat med kraftigare maskiner på många ställen.

Det är en populär föreställning att det är så, verkar dock väldigt osannolikt, utvecklingen går snarare mot att man ser mer med lägre strålningsdos. Skulle vilja se någon tillförlitlig källa till ditt påstående.
 
oloan877; sa:
nermander; sa:
Grejen är att sen "11 september" så har man börjat med kraftigare maskiner på många ställen.

Det är en populär föreställning att det är så, verkar dock väldigt osannolikt, utvecklingen går snarare mot att man ser mer med lägre strålningsdos. Skulle vilja se någon tillförlitlig källa till ditt påstående.

Duger luftfartsverket?

http://www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____32617.aspx

"Vid årsskiftet införs 100 procents bagagekontroll på EU: s samtliga flygplatser.
Det innebär att allt incheckat bagage både inrikes och utrikes kommer att röntgas på samma sätt som sker med handbagaget idag.
Den nya röntgen är kraftigare än tidigare och kan förstöra fotografisk film."
[Ändrat av dajo 2005-06-26 kl 12:39]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dundee Filmrullar i frysen? Fototeknik 1
stelunar Dyrt med filmrullar Fototeknik 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.