Filformat(GPS-koordinater)?

Skall lägga ut en fil på vår hemsida och undrar nu vilket filformat som är att föredra. Filen innehåller ett hundratal koordinater om någon undrar.

/Rickard

Text, kanske?

De flesta program för att hantera waypoints har någon form av textformat, som de kan läsa och skriva.
Det är ju lätt för dig att redigera också, om du gör en sådan.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Excel?

OK! Filen är idag i Excel samt i min etrex, men vad är lättast att ladda in i de program som används mest. Funkar det med Excel så är frågan hur skall den då vara uppställd dvs. vilken ordning m.m.

/Rickard

Format

Jag håller just nu på att lära mig HTML och ska senare lägga ut tackfiler från mina långfärdsskridskoturer så att övriga medlemmar (och andra intresserade) som av någon anledning inte var med kan kolla hur jag/vi åkte. Jag tänker lägga ut tackfilerna i Kartex format och OziExplorer format, ev. även i Fugawi-format med hjälp av GARtrip. Kartdatum i samtliga fall RT90 och visningsformat blir förmodligen Swedish Grid. För att ha någon glädje av min trackfil behöver man då motsvarande program och digital karta. Jag har ännu inte hittat "HTML-koden" för hur man gör för att lägga ut en fil som kan laddas hem av andra. Min hemsida kommer att ha adressen http://home.swipnet.se/brune men är just nu på utvecklingsstadiet och funkar inte ännu.

Kanske inte svar på din fråga men om jag skulle lägga ut "waypoints" blir det i samma format som mina trackfiler. Måste också kolla att jag inte gör något olagligt, all användning av Kartex är ju i princip förbjuden :(.

Öppnar man tackfiler waypointfiler med Wordpad eller Excel så ser man att det inte är några större hemligheter.

Per Brune

Fugawi och OziExplorer ?

Kan Fugawi och OziExplorer öppna waypoint+ filer? I så fall verkar det ju som en väg att gå.

Re: Fugawi och OziExplorer ?

tarpan; sa:
Kan Fugawi och OziExplorer öppna waypoint+ filer? I så fall verkar det ju som en väg att gå.

Jag tror inte det, men fördelen med waypoint+ är just att det är gratis. Om man anväder Ozi eller Fugawi finns ju möjligheten att ladda upp waypoints/rutter till GPSen med Waypoint+ och sedan ladda ner dom igen till Ozi / Fugawi. En inte alls rolig procedur, men ett gångbart artbetssätt.

Ozi

OziExplorer kan importera och exportera waypoint- och trackfiler med waypoint+ textfilformat. Ozi kan alltså inte läsa waypoint+ binärformat (*.wpt). I waypoint+ är det enkelt att öppna *.wpt-filer och sedan spara på textformat. Dessa filer kan sedan öppnas i Ozi.
Fugawi vet jag inget om, någon annan som vet?

Re: Ozi

mjohans6; sa:
OziExplorer kan importera och exportera waypoint- och trackfiler med waypoint+ textfilformat. Ozi kan alltså inte läsa waypoint+ binärformat (*.wpt). I waypoint+ är det enkelt att öppna *.wpt-filer och sedan spara på textformat. Dessa filer kan sedan öppnas i Ozi.
Fugawi vet jag inget om, någon annan som vet?

Hej!
Fugawi kan importera textfiler. För att ta reda på formatet är det enklast att först exportera waypoints till en textfil, analysera denna, och sedan skapa textfil i samma format.
Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips