Fickkniv på resa

Själv tycker jag att en traditionell fällkniv med knivblad, skruvmejsel, burk/kapsylöppnare och korkskruv är väldigt behändig att alltid ha tillreds, Våra politiker ska naturligtvis stävja brottslighet men inte jävlas med skötsamma medborgare. Att knivvåld förekommer är inte ett rimligt skäl för totalförbud. Enligt samma logik som bär upp knivlagen kunde man förbjuda bilar kapabla till hastigheter överskridande 30 km/h för att förhindra fortkörning och därmed förknippade olycksrisker. En bil är, för övrigt, bra mycket farligare än en fickkniv.
 
De flesta av de jag går på fotboll med är jurister (försvarsadvokater, åklagare, domare). Innan en match för nåt år sen passade jag på att fråga om det var ok att ta med min lilla fällkniv in på läktaren. De var inte helt överens. Inte ens om det va ok att ha den med sig på offentlig plats överhuvudtaget.
Tolkar det som att det inte är glasklart och att vi aldrig kommer få svar på om det funkar på TS resa eller ej. Oftast kommer ingen brys sig men det går inte utesluta att det blir problem.
Har både innan och efter detta alltid haft min kniv på mig och hittills har den bara varit till nytta och aldrig till nackdel. https://www.victorinox.com/global/e...ic-SD-Alox-Limited-Edition-2022-/p/0.6221.L22
 
Hur ser ni på resandet i Europa och ficknivar? ... Är ex en viktornox mer civiliserat än en mer vanlig fällkniv?
Det kom ju redan fram att det är inte helt klart vad som gäller som lag och visst är det stor skillnad även mellan olika platser.
Här hemma i Schweiz har jag alltid en vanligt Victorinox (Typ denna) i byxfickan, ingen bryr sig om du plockar fram den. Om man har en större model, kannske folk tittar lite förundrat.
Under mina resor har jag en Victorinox av samma storlek men med sax och såg med och har hittils altid haft den i byxfickan (utom när jag fick flyga hem under pandemien). Det var bara en gång en polis blev interesserat i den på danska gränsen - men eftersom det inte gick att öppna med en hand så var det väl OK. Sedan den dag avstår jag från maten under gränspassagen...
Jag har även haft den kniv i byxfickan under de dagar jag bara var i stan i Göteborg eller Stockholm - men jag visste inte ens om den svenska knivlagen...
I framtid lämnar jag den väl i packningen (ryggsäcken) under de dagar jag är "bara" på stan.
En annan sak jag funderar om nu: Om man rundar knivbladens spets så att den är typ såhär har man da mindre problem om man har kniven med i stan? Måste man även runda spetsen på den lilla knivbladen (37 mm)? Om ja så är det kannske bäst att har ett kniv till med oförändrade blad i packningen (Kannske i första hjälpen ;)) för de få situationer där man har behov för spetsen.

Henning
 
I samband med att en tjej blev dömd för att hon hade någon slags förskärare i väskan då hon hade lagat mat på en fest (hon blev senare frikänd, men först i HD, tror jag) uttalade sig någon högt stående juridiskt sakkunnig person (möjligen en domare i HD, minns inte riktigt) och menade att både polisen och lägre domstolar feltolkar, eller kanske övertolkar, den här lagen. Att det aldrig varit meningen att människor som bar med sig en kniv i legitimt syfte skulle åka dit.

Nån högre upp i tråden skrev att kniv var OK hemma och vid lägerelden (eller liknande) men inte annars. Men man ska ta sig mellan hemmet och lägerelden också. Eller som den där tjejen som ville ta med sig sin egen kniv till festen där hon skulle laga mat. Det finns massor av andra situation än lägereldar där man också behöver en kniv. Och tänk så besvärligt om man går och köper sig en ny kniv. Hur ska man få hem den på ett lagligt sätt?
 
Det har funnits en väg runt knivlagen just vid transport och det var att den inte är lätt åtkomlig eller väl förpackad.
Nu har ju den lagen skärpts i omgångar vartefter buset anpassat sig, slipade skruvmejslar i snickarbyxor blev ju poppis ett tag.
 
I samband med att en tjej blev dömd för att hon hade någon slags förskärare i väskan då hon hade lagat mat på en fest (hon blev senare frikänd, men först i HD, tror jag) uttalade sig någon högt stående juridiskt sakkunnig person (möjligen en domare i HD, minns inte riktigt) och menade att både polisen och lägre domstolar feltolkar, eller kanske övertolkar, den här lagen. Att det aldrig varit meningen att människor som bar med sig en kniv i legitimt syfte skulle åka dit.

Nån högre upp i tråden skrev att kniv var OK hemma och vid lägerelden (eller liknande) men inte annars. Men man ska ta sig mellan hemmet och lägerelden också. Eller som den där tjejen som ville ta med sig sin egen kniv till festen där hon skulle laga mat. Det finns massor av andra situation än lägereldar där man också behöver en kniv. Och tänk så besvärligt om man går och köper sig en ny kniv. Hur ska man få hem den på ett lagligt sätt?

Problemet med knivlagen är det sätt på vilket den är skriven. Den består av ett klart och tydligt förbud som träffar allt som kan användas som vapen och sedan några vaga anvisningar om hur undantag från förbudet ska göras. Så som den svenska rättsordningen fungerar är det bara HD som i slutändan vet vad som gäller (vilket ställer till uppenbara problem för oss som ska efterleva och polisen som ska upprätthålla lagen).
 
Det behövs mycket mer sunt förnuft från våra politiker och lagstiftare.
Kriminella lär inte lämna kniven hemma pga nån knivlag, lagen ställer bara till det för alla som vill vara skötsamma.
En liten Swiss Army knife eller Leatherman liknande borde vara lagligt imo.
 
Det behövs mycket mer sunt förnuft från våra politiker och lagstiftare.
Det är nog att hoppas på väl mycket med tanke på vilka vi väljer... Vi jurister brukar i mörka stundrr säga att lagstiftning är alldeles för viktigt för att anförtros åt politiker. Om de vore klokast så skulle inte fördelningen mellan jurister och nämndemän (=politiker) i våra olika rättsliga instanser se ut som den gör. I tingsrätterna är politikerna i majoritet, i hovrätterna i minoritet och i HD finns de inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.