Fickkniv på resa

Jag har alltid en liten fällkniv ca 6cm blad i högerfickan (i praktiken alltid ett par friluftsbyxor på mig). Jobbar med ungdomar och friluftsaktiviteter så kommer till användning rätt ofta både på jobb och fritid.

Plockar ur den framförallt vid två tillfällen: om jag ska på krogen eller om jag ska gå med i nåt demonstrationståg.

Litar på att polisen litar på mig vid alla andra situationer att kniven är där som ett verktyg.

Men så ser jag också väldigt svensk ut. Jag skulle aldrig lita på polisens objektivitet ang hur man ser ut. De ungdomar som jag jobbar med (som ofta har utländsk bakgrund) skulle jag aldrig råda att ha med kniv under några som helst omständigheter. Trots att de är helt vanliga ungdomar och väldigt skötsamma. Jag är t o m lite nervös för deras skull när vi haft kniv-workshop och de fått göra egna skaft och fodral till knivblad och sen ska åka hem med tunnelbanan med sin egengjorda kniv som de ska använda på framtida friluftsaktiviteter med oss.
Jag hade ett tag en iransk-svensk kollega och han garvade när jag berättade att jag nästan alltid bär kniv och kallade det för "white privilege".
om en snickare blir dömd för att ha en mattkniv i bilen, en montör på träningspass och killen i rätten med en fällkniv på 6 cm, så kan du inte räkna med att gå fri om polisen visiterar dig.
Du måste nog kunna bevisa där och då att du skulle ha användning för kniven och inte att den ligger där för du EV skulle få nytta av den.

rätt ofta man passera skolor, sjukhus och liknande där knivarna inte får vara

 
Ang VVS fallet kunde han ju kunnat tagit ur kniven ur byxorna men tänkt väl ej på risken att möta en polis.
Som vanligt nu för tiden dabbas ´vanligt´folk för kontroller och straff som var avsedda att få bukt med brottslighet.
På tex resa till fjällen med tåg el bil så ha kniven nedpackad och ej byxor vid tex tågbyte.'

Har ju i höstas börjat att ibland ha kniv med sig ut på hösten på längre promenad för att ev lätare göra upp eld om man tex skadar sig när det är kallt och mörkt.

Om man går till ett vindskydd som ligger i ett närområde till tät bebyggelse och vill göra upp en grill el mys eld med ved som tillhandahålls av kommunen ska detta då ske utan kniv enligt våra förtroendevalda lagstiftande politiker?

Finns råd spec för kvinnor att ha Nycklar gömda i handen som vapen för ev bruk så kanske nästa steg att tvingas gå över till ellås på bostäder spec när samma personer som beslutat om knivar varnar för elfrånkoppling och du därmed blir ofrivillig uteliggare.
 
om en snickare blir dömd för att ha en mattkniv i bilen, en montör på träningspass och killen i rätten med en fällkniv på 6 cm, så kan du inte räkna med att gå fri om polisen visiterar dig.
Du måste nog kunna bevisa där och då att du skulle ha användning för kniven och inte att den ligger där för du EV skulle få nytta av den.

rätt ofta man passera skolor, sjukhus och liknande där knivarna inte får vara


Ja precis, det finns ju en risk att jag åker dit, men räknar med att risken är så låg att fördelarna med att ha en lättillgänglig kniv överväger. Det är ju från början extremt liten risk, för mig iaf som jag beskrev ovan, att en polis ska vilja titta igenom mina benfickor när jag är på allmän plats och sen ännu mindre risk att den polisen väljer att sätta dit mig trots rimlig förklaring.
 
Det gäller att ha den självkontrollen vid en poliskontroll så du ej provocerar med naturliga motfrågor varför du kontollerats ist för att de gör viktigare uppgifter,och att de då skriver en rapport och du får böter.
 
Låter ändå som en lilleman och en lös korkskruv är bästa lösningen som packats i med sked, luffarmugg och tallrik som picknikutrustning på tåg. Ser fram imot ost, tomater, frukt på tåget med en flaska vin.
 
Man ska inte hetsa upp sig om det där...
Som vanlig svensk man i dryg pensionsålder har jag hittils aldrig haft några problem med att till vardags
(på väg till, på, resp på väg från, jobbet = dvs nästan alltid och överallt) bära mitt Gerber-hölster på bältets
vänstersida*. Hölstret innehåller en Gerber 600 i svart och en orange Lansky keramisk knivslip, en svart
Tac-Up-Gear kulspetspenna med glaskrossare, ett decimeterlångt koniskt diamantbryne (med ett eldstål
inuti konen), 16 st ¼" mejselbits och en LedLenser P7R ficklampa - dvs jag kan åtgärda det mesta med
innehållet i hölstret...
2022-12-24 09;01 _IMG4274_DxO+Odd_small.jpg
[På bältets högersida bärs min Frosts 340 i jakaranda och nysilver (med heltäckande läderslida) - de gånger
jag är ute i naturen. Har funderat på en danglerupphängning (eventuellt med lårrem) till den, det vore be-
kvämare...]
/Odd

*För de av er som vet var jag arbetar så är det kanske obegripligt att jag får ha Gerber 600'an på jobbet,
men efter det att vi slipat ner knivbladet någon millimeter så att bladeggen underskred 60mm har det
aldrig varit några problem där - vaktpersonalen vet att jag behöver verktygen i hölstret i mitt jobb.
Likadant med att släpa runt på min Nikon DSLR på fotoförbudsområdet - de är så vana vid det och vet
att det ingår i mina arbetsuppgifter att fotografera...

Enda gången hölstret med allt sitt innehåll har väckt nyfikenhet var en sommardag när jag klev ut från
konditoriet i Österbybruk med en påse fikabröd i handen; Under tiden jag var inne på kondiset så hade
minst halva polisskolan parkerat utanför (det var massor av bilar!) och en av de yngre konstaplarna kunde
inte slita blicken från mitt Gerberhölster som hängde i bältet när jag gick förbi - han vred till och med på
huvudet för att kunna fortsätta stirra. Det såg nästan komiskt ut. Till saken hör väl att jag, som alltid, hade
ett par marinblå M90-byxor på mig. Han stirrade på mig även när jag satt mig i bilen - men ingen av oss
hade yttrat ett ord under hela vandringen... :D

Ska jag ut och resa med flyg så byts ordinarie Gerber 600 ut mot en Gerber 600 'Bladeless' - det får alltid
hela säkerhetskontrollen att gå i spinn innan de inser att det är just en Bladeless... :ROFLMAO:

Det är nästan lika kul som när jag hade en noga inpackad tegelsten i handbagaget (bland en veckas
smutstvätt) vid hemflygning från Stansted i London - What's in your bag, Sir? Jag förklarade artigt att
det är en veckas tvätt och en tegelsten. En tegelsten ur en vägg på Triumph-fabriken i Coventry som
skulle bli ett vandringspris i Sverige. Ah, då var det helt OK [excentriker har en stor frihetsmarginal i
det förenade konungariket] Kommentaren var bara; OK Sir - but do inform the stewardess about it... :)
 
Senast ändrad:
När knivlagen kom diskuterade jag detta djupt med ett polisbefäl jag känner väl och som då var Chef över ordningen på en av våra större flygplatser. Bladlängd var enligt honom ointessant, bladspärr var obra, syftet var det väsentliga. Jag bär i stan min lilla Spyderco, med bladspärr när jag skall öppna paket, inte annars. Vid resor ligger min 10 cm Polska fällkniv nerpackad också.
Lagar skall man följa, gåstavar och rejäl kul och stiftpenna betraktas av samhället ännu ej som vapen utan redskap.

go tur
 
Den här bladlösa "jetsetter" har jag inte sett tidigare. Kunde ju va ett alternativ, men saxen brukar va svårt att klippa naglar med.
Och i ett trängt läge kan man ju hugga någon med kryssmejseln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.