Fem favoritfåglar

1. Lappuggla - för att den är så mäktig och ibland närmast sällskaplig. Tyvärr får den kämpa då dess naturliga habitat ständigt minskar.
2. Berguv - den största ugglan. Vi hade Berguv som häckade nära stugan när jag var barn.
3. Havsörn - som jag ofta ser ganska nära när jag är längs nordnorska kusten.
4. Jaktfalk - den största falken. Otroligt vacker men sällsynt.
5. Lavskrika - intelligent, nyfiken och sällskaplig.
 
Gröngöling: vackra färger
Havsörn: mäktigt stor
Steglits: liten med fina färger
Rödhake: för att den är så orädd, social och närgången, tyvärr lite för orädd för katten också
Skatorna: gänget "tonårsskator" som flyger om kring och hittar på bus är ganska underhållande: Jagar varandra, näbbar sig mot katten och stökar runt allmänt

Bonus: fasan för löpstilen och alla söta "simmande tennisbollar" så här års

Ogillar: alla som använder bilen som toalett, ju större desto värre (t ex måsar)

/Patrik
 
Det är inte lätt att välja! Men så här blir det:

1. Nordsångare - fjällets mest silverklara stämma (men ack så sällsynt)
2. Kungsörn - vacker och otroligt kraftfull
3. Trana - stor som en örn och lika respektingivande
4. Knipa - ett riktigt charmtroll
5. Sädesärla - gör mig alltid glad
 
Storlom, både för det eleganta utseendet och lätet som ger sån vildmarkskänsla.
Blåmes, en liten kaxig snygging som ofta jagar bort större fåglar från matbordet.
Koltrast, särskilt honorna som har så otroligt vackra schatteringar i fjäderdräkten.
Nattskärra. Snart dags för min årliga utflykt för att lyssna på dess märkliga "sång" och kanske även få syn på den
Hussvala. Ingen annan fågel låter så somrigt som hussvalorna

Och så morkulla, fjällripa, ljungpipare, kattuggla, pärluggla...
 
1. Den fågel som inte flyger ut 20cm framför ansiktet på en när man vandrar på fjället.
2. Se svar nr ett.
3. Se svar nr två.
4. Se svar nr tre.
5. Kevin (4m lång, galet snabb och färgglad).
 
Stjärtand, hanne i praktdräkt - fågeln som gav sirligheten ett ansikte
Svartmes - småfåglarnas punkare. En tuffing vid fågelbordet med huvudfjädrarna på topp
Ljungpipare - du är aldrig ensam på sommarfjället
Lärkfalk - att se en lärkfalk ta en tornseglare i luften är det ultimata akrobatnumret
Taltrast - att ligga en hel natt i Muddus och lyssna till en aldrig tystnande taltrast, som hela tiden varierar sina strofer, är magiskt (taltrasten i Arjeplogsfjällen som körde radio-jinglar icke att förglömma)
 
...: Finns det någon som inte passar i listan, det finns så många så min lista förändras nog från dag till dag men här är fem som jag tänkte på/såg/hörde i veckan
1: Tornseglare, magnifik fågel som lever sitt liv flygande, kan till och med sova i luften
2: Fiskgjuse, magnifik fågel som jag fått äran att hjälpa/hålla i dock var det inte denna veckan
3: Svalorna för deras myggaptit ;)
4: Tornfalk, så roligt att se hur den ryttlar över fälten
5: Sparvhök, även om jag gärna behåller min hatt för mig själv i fortsättningen
...
 
Snösparvarna, vårtecknet
Lavskrikan, skogskompisen
Sidensvansarna, hösttecknet
Enkelbeckasinen, himlahästen
Strömstaren, vinterbadaren
 
  1. Det här är en utmaning, får nog göra som Putte Kock, gardera ;)
Utan rangordning
Lavskrika, köxiken – rätt som det är bara finns dom där inpå en i fjällnära skogen / garderar med / annan kråkfågel, skatan som jag har hatkärlek till. Intressanta men ingen fågel jag vill ha bobyggande inpå knuten
Stjärtmesarna, likaledes små orädda tuffingar som rätt vad det är bara finns där / garderar med / annan mes, tofsmesen, en liten tuffing det med med sin uppsyn
Uven, mäktigt hoande i aprilkvällen / garderar med / Sparvugglans lilla gestalt och visslingar
Tornseglarna, inget är så somrigt som ett 30-tal tornseglare svischande förbi utanför sovrumsfönstret / garderar med / morkullan som år för år drar förbi på samma rutter om kvällarna vår-sommar
Ljungpiparen – en uppskattad följeslagare på fjällvandring / garderar med / Trast"kakafonin" hemmavid om vårkvällarna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.