Fem favoritfåglar

Oj, det här är jättesvårt men som det känns idag blir det:
-svartvit flugsnappare
-ejdrar på våren
-svarthakedopping
-rödhake
-havsörn
sen gillar jag alla andra också!
 
Rödhake - fantastisk sångare, orädd Selma Lagerlöf-fågel
Grå flugsnappare - storskogens doldis, anspråkslös påhittighetsbobygggare
Tofsvipa - betyder slutet på den långa vintern varje år
Koltrast - den vemodigaste sången
Tornsvala - sommaren är här med denna svirrande luftakrobat
 
Jag märker att detta för mig mest är kopplat till sådant som spelat någon känslomässig roll i barndomen, eller när mina egna barn var små. Men det är kanske naturligt, om man nu inte har mycket av rent biologisk kunskap och/eller intresse.

  1. Tornseglare. Självklar etta med en helt speciell plats i mitt hjärta. Barndomens långa skymningsstunder på storstadens balkong, när jag följde deras vackra silhuetter och den skickliga, graciösa flykten. Deras ankomst betydde att våren var här på allvar. Sen byggde de sina bon under golvet till balkongen ovanför vår, pilade ut och in med maten till ungarna, tills de flugit ut. Och man kunde vänta på dem till nästa vår.
  2. Koltrast. Vacker, nyfiken och skönsjungande. Särskilt den släktled som varje år sjunger in våren på teveantennen till huset i Lund, för de var mina döttrars första "pippi"-upplevelse - antennen syns genom vårt köksfönster :).
    Samt alla de vårberusade koltrastar som skulle markera sina revir med samfälld galen sång-orgie, de åren jag var ute klockan fyra på morgonen för att extraknäcka som tidningsbud.
  3. Gråsparv. Tidiga barndomsminnen, troligen min första "pippi"-upplevelse i den kompakta stenstad jag är uppvuxen i. Men vart tog de vägen...?
  4. Kråkfåglar, generellt. Så fascinerande intelligenta och sociala.
  5. Nötkråka, särskilt. Starkt förknippad med cembraltallen och Tatra, mitt mentala hem på jorden.
 
Senast ändrad:
Kråkfåglar är coola. Men kanske inte så gulliga, och sjunger inte så bra. Men smarta !!

Viktigare att vara smart än att sjunga bra, imho. :):cool:

 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.