Fem favoritfåglar

1. Tornseglare. Kallades förr tornsvala. Ekvibrilistisk segelflygare. Jag tröttnar aldrig (men min nacke gör det) på att se deras konstflygning mot en blå sommarkvällshimmel.
2. Havsörn. Ännu en skicklig segelflygare men i en helt annan viktklass. Ofta är behållningen på mina kustfisketurer när havsörnen flyger förbi.
3. Tofsvipa. Ett säkert vårtecken är när man kan se denna fågels egenartade flykt över fälten.
4. Blåmes. En snygg liten tuffing.
5. Koltrast. Fågelvärldens Jussi Björling.
 
Osäker på vad du tänkte med detta men här får du mina 5.....

1 Kungsörn. Detta är fågelvärldens gigant. Mindre än jättehavsörn och vanlig havsör men ger sig in i kamp med dessa om det behövs och kommer oftast ut som segrare. Slår stora byten.
2 Pilgrimsfalk. Fågelvärldens formel 1. Jag har fotat dessa vid många tillfällen och tycker att det är en bedårande fågel.
3 Lunnefågel. En fågel jag kommit att älska efter alla resor till Skottland, Norge och Färöarna.
4LSlaguggla. En ljudlös mördarmaskin för sorkarna. Härlig att spana på när hanen lämnar över sorkar till honan som i sin tur matar ungarna.
5 Kungsfiskare. Det azurblå strecket som glider längs åar är en av de vackraste fåglar vi har i Swerige enligt mig.

Som bubblare nämner jag Havssula, Sparvuggla och Storlom. Lommensklagorop när man tältar vid en sjö är något jag gärna vaknar till.
 
Nu är jag ingen fågelexpert men fem favoriter kan jag nog få fram.

1. Koltrast, med en fantastisk sång sena kvällar och tidiga morgnar.
2. Sånglärka. Alltid en utmaning att försöka hitta den i skyn.
3. Korp. Den coolaste av kråkfåglar i mitt tycke.
4. Nötväcka. Ser ut att flyga med hög hastighet även när den sitter stilla vid fågelbordet.
5. Rödhake. En modest skönhet när den svaga vintersolen skiner på den.
 
De första tre har jag sedan länge klart för mig. Fyran och femman fyller jag på med nu.

1. Bofink. Den första jag lärde mig som ny ung fältbiolog.
2. Bergfink. Ser man inte lika ofta men så fin.
3. Storlom. Trolska ljusa sommarkvällar.
4. Ljungpipare. Fjällvandrarens vemodiga sällskap.
5. Orre. Stämningsfullt bubblande.
 
Är nog tämligen dålig på att se fåglar (fast jag har perfekt syn😏) så jag får gå på hörselminnen...
1) hackspett: i skogen där jag växte upp fanns det flera omkullblåsta träd som fått ligga kvar. Där satt jag ofta och läste. Satt jag tillräckligt stilla så kom det ibland en hackspett och letade mat. Jag såg den aldrig men hörde den ofta...
2) koltrast: satt i buskaget och kvittrade bakom busshållplatsen där jag väntade på skolbussen
3) storlom: hördes över skogen och vattnet där jag sov över i kompisens båt
4) duva: kuttrade i träden utanför min morfars arbetsrum. Där fick man sitta tyst och läsa i väntan på att morfar skrev klart på sin skrivmaskin
5) ljungpipare: verkligt fjälljud för mig, har fått leta på internet för att få veta vad jag hört...
 
1. Havsörn - ser jag alltid på mina kajakturer. alltid stora och mäktiga. Rekordet är 4 st på samma foto.
2. Fiskgjuse - ser jag varje gång jag tar en längre promenad eller biltur här i Sörmland. Landskapsdjuret här
3. Steglits - hade en buske de återkom till varje år, men sen jag tog bort den ser jag de inte längre tyvärr.
4. Häger - Vanligt förkommande på kajakturerna men ofta så rädda och flyr långt innan man sett dem.
5. Sothöna - Man måste älska deras clownskor.
 
1. Tjädertuppen - Skogens vackraste väsen.
2. Kungsörnen - Brukar titta till mig när jag smygjagar ensam.
3. Kungsfiskare - Ett fyrverkeri i färger.
4. Storlommen - Ödemarksfågeln med sin ensliga sång.
5. Korpen - Den smarte vakne överlevaren.
 
Tranorna - vårens budbärare med sitt urtida läte, som jag numera har rakt ovan mitt hus i Lund även på hösten. Flock efter flock, jag hör dem oftare än jag får syn på dem*).
Rödhaken - för att den förgyller decembermorgnarna med sin ”sång”
Koltrasten - Lunds karaktärsfågel?, för dess övningar tidigt tidigt, vissa år när det nya året knappt börjat
Knipan - så söt när den knycker på sitt huvud med den vita fläcken i parningstid
Storlommen - även den för lätet; ödsligt, urtida. Men också för den vackra svartvita teckningen, som ett grafiskt blad.
 
Koltrast - Fin sångröst
Rödhake - Vacker och lätt att känna igen.
Storlom - Trolskt läte
Kattuggla - Jag tycker om ugglor, den här har ett bra läte
Berguv - Den här har också ett bra läte.
 
Jag gillar de flesta fågelarter jag sett.

Kråkfåglar är kul att observera de brukar vara orädda.

Tärnor flyger sagolikt lätt.

Sånglärkor, sädesärlor och alla andra vårfåglar som anländer när ljuset återvänder.

Kungsfiskarnas neonfärg är häftig.

Absoluta favoriten är alfågel vid iskanten en vårvinterdag i skärgården.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.