FEL på ny Garmin 60CSx

Den söker satelliter men hittar inga. Jag har försökt allt, byta till "rätt" plats på kartan, gått igenom alla inställningar som finns, lämnat den på i timmar, uppdaterat allt som går att uppdatera i den och såklart i strålande väder och fri sikt.

Garmin support är värre än kasst, säger att dom ska ringa upp men det har dom inte gjort på två dagar.

Vi får se var det här slutar...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vilken version på GPS firmware rapporterar den att den har?

Garmins support (USA & UK) brukar vara bra. Sportmanships har jag varit i kontakt med endast en gång. Det räckte.

Vilken version på GPS firmware rapporterar den att den har?

Garmins support (USA & UK) brukar vara bra. Sportmanships har jag varit i kontakt med endast en gång. Det räckte.

Den säger 3.30...
Kanske ska slänga iväg en fråga till Garmin USA istället!

En annan undran, den säger ett ID-nr när jag tar fram det i menyn i gps'n och det står ett annat under batterierna. Ska det vara så?? Vilket gäller?

Ut fra temaer som har vært framme i flere GPS-forum kan det skje feil ved oppdatering til nyere software.
Det kan være en feil med GPS software versjon (Viser denne 0.00? Den siste er 2.90).
Forsøk da dette, som jeg selv har benyttet i slikt tilfelle:

Last ned (på din dator) gammel software til GPS fra
http://www.tramsoft.ch/gps/garmin_gpsmap60c-firmware-upgrades.html
Legg deretter på GPS først inn versjon 2.70 av firmware, deretter 2.70 av GPS-software (ved bruk av updater). Da vil GPS kunne fungere på nytt.
Deretter kan det kjøres en normal webupdate fra Garmin med siste software av begge (3.30 og 2.90)

Utsidan är Den Bästa Mötesplatsen Som Finns!

Problemet är löst!
TACK alla ni som tagit er tid och svarat med tips & tricks!!!

Av någon anledning så tappade gps'n programvaran till chippet och därmed hittade den inga satelliter. Trots att jag uppdaterade den med senaste programvaran (2.90) så fungerade den inte. Först efter att ha installerat GPSChipsetTypeG_270 och SEN GPSChipsetTypeG_290 så började gpsen hitta satelliter och det gick på en grisblinck!

Mycket nöjd med min kära 60Csx annars! ;)

Bra at du lyktes martinsit! Selv har jeg lagret de gamle software-versjonene for å kunne "børja om från børjan" om samme feil skulle oppstå igjen. (En kan jo ikke stole på at den tyske web-siden med gamle versjoner har evig liv...)
Det virker som om Garmin ikke har fått fikset denne feilen fullt ut. Ifølge "change history" for chipset-versjonene skulle dette være i orden fra og med versjon 2.70, men mye tyder på at feilen fortsatt kan oppstå.

Så bra. Det var detta jag misstänkte också. Därav frågan om vilken version du hade på GPS firmware, som alltså inte är detsamma som navigatorns huvudfirmware.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips