Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend)

Har en Garmin eTrex Legend, som är inställd på Rikets nät och RT 90, under Inställningar > Enheter.

När jag tankar över rutterna till Fugawi, så får alla punkter i track:en samma klockslag å datum. 23:59:59 den 30 december 1989!

Trodde först det var nåt i överöringen till Fugawi. MEn...

Men så igår, var en kompis här med sin Legend, å jag tog gårdagens track från hans. Å alla punkterna hade rätt datum och olika klockslag som inbördes verkade logiska.

Det är alltså inte nåt med Fugawi. För vi använde samma dator, samma sladd och samma Fugawiprogram, men två olika gps:r som gav olika resultat. Vi har båda version 3.60.

Är det nån som vet vad det är för fel? Ringde Garmins support, å han där var väl inte så tjänsvillig. Jag frågade hur jag ska ställa in gps:n, och svaret var "som du vill". Jaha va bra svar!!

Snälla!! Nån som kan hjälpa mig, eller ge en hint om var jag ska leta?
 
Det kunde bli så här, med din modell, för länge sedan. Men det skulle vara kurerat numera, med tanke på att du inte alls har någon gammal firmware.

Receptet då var en "Master Reset" (spara det du har i din GPS först!).

Även om det normalt sett inte borde förekomma längre, är detta väl ändå det första steget att ta, skulle jag tro. Hjälper inte det heller får du väl "ställa in den som du vill (suck)". Var det Sportmanship?

Anders
 
Hur gör man en Master Reset då?

Ja, det var Sportsmanship. Han nämnde iofs hur man gjorde reset, men han var så otydlig att när han repeteat tredje gången tröttna jag.
 
Så, nu har jag resetat enligt båda ovanstående metoder. Med den första så fick jag frågan liknande om jag ville ta bort mina inställningar. Men den andra metoden ingen fråga. Båda nollställde alla inställningar. Sen körde jag in nya firmware 3.70.

Men inte hjälpte det!

Testade att tanka över till Mapsource, Kartex och Fugawi. I Mapsource och Kartex visades inga tider å datum alls! I Fugawi 1989-12-30 2359:59 på alla punkter.

Men så såg jag nåt! på Active Log var allt korrekt, både datum å klockslag, i Mapsource, kartex och Fugawi.

Det visar sig alltså att när jag sparar ett färdspår i gps:n, å sen kollar på den filen i exempelvis Fugawi. så är inte datum å klockslag med.

Ska det vara så? Dessutom är det färre antalet punkter i en sparad fil, än Active log. Varför?

Jag tycker det är skitdåligt att man inte då kan spara ett färdspår, å börja på ett nytt, å få med alla värden!

Polarn som jag fick en fil av, testade med sin Legend, å han ahr exakt likadant. Så det ska tydligen va sån skit.

Nån som vill förklara, kommentera eller korrigera?
 
Detta är ett sätt att spara minne.
Jag gör daglig backup i Mapsource och benämner filerna med dagens datum d.v.s. 050509 050510 o.s.v.
Då får du med infon i active log och kan gå tillbaka och titta i spårdatan.

/Martin
 
någorlunda smart är den ändå!

Den anpassar hur tätt den sparar punkterna så att spårets form blir OK, trots färre punkter. För navigering brukar det funka bra!

Det är dessutom ganska svårt att fylla upp 10000punkter som active log kan innehålla med vettigt innehåll (man behöver sällan spara varje sekund). Om tidsstämpeln är viktig så behåll denna.


/Andreas
 
Jaha, nu förstår jag vad du menar.
När du sparar det aktiva spåret, som förvisso innehåller tid och datum för varje punkt, tas den informationen bort. De sparade spåren innehåller ingen uppgift om tiden. Men ditt program tolkar detta fel, och sätter ett datum, som motsvarar internkoden noll, eller vad det nu är.
Mapsource vet att tiden inte ska finnas med, så där visas ingenting alls.

Det är alltså som det ska (sen kan man ha åsikter om det). Men det är för att spara på minnet som antalet punkter i spåret reduceras när man sparar det.
Den enda Garmin jag känner till som behåller tidsinformationen även i sparade spår är iQue.

Anders
 
bruse; sa:
Martin O: så du rör aldrig active log, raderar den osv. Utan låter den växa hela tiden?
Ja det är modellen om du inte vill ha ett förenklat spår och det funkar om du bara håller koll på att spårminnet inte blir fullt.

När du stänger av GPS:en (eller ser till att den tappar kontakten med satelliterna) så avslutas det aktiva spåret och när du sätter på den igen påbörjas ett nytt aktivt spår. Detta kan du utnyttja om du vill slippa att dela upp spåret manuellt i mindre delar i datorn senare.
 
Tanka över active log varje kväll

bruse; sa:
Martin O: så du rör aldrig active log, raderar den osv. Utan låter den växa hela tiden?

Jag flyttar över (om jag kommer ihåg) active log varje dag jag kommer hem och sparar i daton i diverse format (Kartex 3, Kartex 5, OziExplorer, Garmin DB, Garmin PCX5 och kanske något mer som jag inte kom på just nu). Laddar sedan batterierna.

Det första jag sedan gör nästa gång jag använder GPSen är att radera active log.

Metoden funkar inte om jag är ”ute på längre turer” och inte sover hemma.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
anteboy65 Oregon visar kartbilden med fel färger Navigering 6
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
barfotinna fel... Navigering 5
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
sejohas Garmin 276C visar fel tid Navigering 11
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
kanotisten Än en gång blir det så fel Navigering 5
Dalmasen Fel vägmarkering Navigering 2
freuds Trackmaker fel? Navigering 1
Brune Fel i båtsportkort Ostkusten 2007 Navigering 0
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Store Fel i Tomtom kartor v6.7 runt Arlanda? Navigering 11
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
nickeB Friluftskaratan ger cirka 20 meter fel i 60CSX Navigering 10
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
magnuss Fel Datum i Garmin 12 Navigering 4
DanielS POI pekar fel, varför då? Navigering 2
jonasolof Finn fula fel i City Navigators baskarta Navigering 0
wadde Route fel.... Navigering 4
smed Fel i carmin iQue 3600 Navigering 9
Garmin Vista iQue 3600 Fel ! Navigering 5
Konstiga fel på Garmin 60 CS Navigering 14
Store Fel i OziExplorer jmf Fugawi och Kartex Navigering 7
henkywallmark Fel på mig eller GPS:en ??????? Navigering 10
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
halleus Spår i Oziexplorer - fel Navigering 3
Sputink lite fel navigerat.. Navigering 2
jerer Fel positionsangivning?? Navigering 2
Track-fel Navigering 4
Vandrare Inget klockslag på waypoints garmin Navigering 5
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...