Feedback på rutt i jämtlandsfjällen

Hej!

Jag och några vänner ska ut på tur en vecka med start 2/3 juli.

Rutten går som följande:

Vålådalens fjällstation – Lunndörren – Vålåstugan – Helags – Gåsen – Stensdalen – Vålådalens Fjällstation.

Total distans ca 93 km.

Vi har tidigare gått sylarna runt och vet väl vad vi generellt ska förvänta oss av området. Vill mest stämma av med lite erfarna forumvänner om jag missat något – t.ex. stort vad, trasig/borttagen bro, otillgänglig rutt osv. Sådant som helt enkelt är bra att veta innan man väl står där på plats och kliar sig i huvudet.

Alla erfarenheter från det området vi ska vandra genom mottages varmt.

Ta hand om er!
 
Verkar vara en trivsam tur! Tältar ni? Eller går ni mellan stugorna/stationerna? Terrängen kring Helags respektive i Stensdalen är bitvis blckig, som jag minns det. I övrigt är det inget speciellt svår vandring - men väldigt trivsam - ni kommer få se "mycket fint av det bästa av alla fjällmiljöer". Jag _tror_ att det kan vara väldigt mycket mygg runt Vålådalens fjällstation och i Stensdalen (åtminstone) om det inte blåser speciellt hårt. Det brukar vara myggigt i juli.
 
Vi tältar!

Vi har hört att det ska vara mycket mygg generellt i år. Tidigare vandringar har kört med djungelolja men i år har jag köpt någon typ av myggnät kring huvudet. Får se om det behövs.

Kan även nämna att vi åker bil upp och tänkte parkera vid fjällstationen. Har läst på STF att det finns parkering men vet inte riktigt hur stor den är eller hur den ser ut i början av juli. Har varit vid Storulvån och där är ju parkeringen ganska stor.
 
Bra med tält. Då kan man ju sova "lite där man hamnar", om någon etapp visar sig vara längre än man trott, eller man vill ta en vilodag, om man gått fortare än man tänkt sig, någon av etapperna, eller så.

Jag har sanningen att säga inte varit i Vålådalen på många (typ 15?) år, så jag minns inte riktigt hur parkeringen där såg ut... Kanske någon annan på forumet har mer aktuell information än jag?
 
Värt att nämna beroende på hur nya kartor ni har är att den bro som förut fanns över Härjångsån strax sydväst om Vålåstugorna är borta sedan ett antal år tillbaka. Det brukar inte vara några större problem att ta sig över ändå, men vid riktigt högvatten som spärrar vägen kan det vara enklare att använda bron över Vålån några km åt öster och sedan ta sig över både Gråsjöån och sedan Vålåns översta lopp vid Vålåtjärnarna.

Uppe vid Vålådalens fjällstation finns en parkering av försvarlig storlek, men den stora besöksparkeringen nere vid ledcentralen är betydligt större.
 
Har svårt att tro att det blir något särskilt myggår i fjällen, känns som förutsättningarna är ganska normala dit ni ska.
Kan säga att det är ganska lite snö kvar.
Parkeringen ska inte vara något problem, nån plats hittar man alltid.

I övrigt bara en parentes och det är sträckan Vålåstugan - Vålådalen som är väldigt fin och värd att gå också.
Trevlig tur
 
Om det inte finns en ledig parkeringsplats vid ledcentralen, vilket hände mig i juli förra året, så finns en jättestor parkering vid Nulltjärn. Lite drygt att gå tillbaka till ledcentralen därifrån när ni ska till Lunndörren, men när ni kommer från Stensdalen blir det lika långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.