Fasta vindskydd i Skåne

Hej! Jag tänkte ta med mina fyra tjejkompisar på en liten tur lördag-söndag nu i vår, två dagsturer, gärna en rundled. Skulle gärna vilja få tips på något bra fast vindskydd på ett mysigt ställe. Vi utgår nog från västra skåne någonstans, Malmö, Lund eller Helsingborgs trakten, men söderåsen funkar också. Vill ge en bra bild av "frilufsande", men också utmana dem lite! Förhoppningsvis blir det fler turer till sommaren!

Skåne är fullt av fasta vindskydd. Kolla in skåneledens hemsida så får du en massa tips. På den här sidan finns de olika delarna av leden beskrivna: http://www.skaneleden.se/Templates/sleden_tmpl_01.aspx?pageId=267. Tror att det även finns beskrivet om det finns vindskydd etc. Sen kan man köpa en detaljerad karta när man väl bestämt sig för vilken del av leden man vill gå. På den här sidan finns mer information om de olika strövområden som finns i skåne: http://www.strovomraden.se/Templates/strov_tmpl_01.aspx?pageId=264

Var själv ute och vandrade i Skäralid över nyår och sov i ett vindskydd strax nordöst om omådet i anslutning till skåneleden. Helt ok vinsdkydd, men låg ganska nära några hus.

Lycka till och ha en trevlig vandring!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norra Österlen

En klassisk 2-dagars rundtur finns väster om Brösarp, på Österlen. Man passerar ett vindskydd vid alunbruket och ett vid Agusa (se skaneleden.se). Missa inte vattenfallen vid Hallamölla. Kan också tipsa om att gästgiveriet i Brösarp har väldigt god äggakaga, stor nog att dela på 2-3 pers :)

Rundleder

Hej!
Tänkte bara meddela att jag tog med mig mina tjejer ut på hajk för några veckor sedan och det var succé! Hur kul som helst, lagom jobbigt och toppenväder. Alla var som i ett lyckorus hela veckan efteråt =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips