Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge

Läser detta först nu i år gick i området under denna tid och hade planerat gå dit men på tåget såg jag att väderprognosen ej var bra och åkte till Abisko Turist och gick en annan tur högre upp mot Norge och när jag nästa gång hade chansen såg det ej bra ut heller med en helikopter som flög mot Nallo troligen militär som kanske anv för räddning.
Från andra sidan sjön på leden upp mot Kårsavagge mulet och nederbörd mot Keb hållet.
Jag hade stegjärn och isyxa i säcken som aldrig kom till anv.
Men med denna läsning så var det en bra tur jag fick i jfr med er.
Jag har satt upp tältet i ok väder nere vid sjön några hundra meter från där gamla stugan låg,var ca 1977 då var stugan i bra skick men 5 p hade nog varit trångt.
Jag var nog inne där 5-10 min och redan då varmt och fuktigt om man ej eldade upp nödveden vid kanske 5 st p.
Förra året skulle det blivit en repris av Jo-Jo leden vi gick men med inlagda vilodagar.
Över vägde även att gå upp i Morma från A.Ö men då var det som sagt ej bra väder.
 
Tänker mest på de som optimerar packningen med exakt den gasmängd som användes förra året i solsken. Självklar ska man minimera packningen men tur är inte lik den andra.
 
Betr. gas så går det att spara mkt genom att ej värma mer än precis före det börjar koka,anv vindskydd,sätta upp kök bland stenar,anv isolerad kastrull eller et kök med värmeväxlare eller kastrull med värmeväxlare.
Även att ej köra på max sparar lite gas,med alla spar options kanske halverad förbrukning.
Jag sparar mest på att laga mat i Abside samt i år att äta musli på morgonen och då bara an v kök en gång per dag.
Detta ska jag dock ej pröva fler gånger då jag saknade gröten ev ok vid varmare väder.
 
Betr. gas så går det att spara mkt genom att ej värma mer än precis före det börjar koka,anv vindskydd,sätta upp kök bland stenar,anv isolerad kastrull eller et kök med värmeväxlare eller kastrull med värmeväxlare.
Även att ej köra på max sparar lite gas,med alla spar options kanske halverad förbrukning.
Jag sparar mest på att laga mat i Abside samt i år att äta musli på morgonen och då bara an v kök en gång per dag.
Detta ska jag dock ej pröva fler gånger då jag saknade gröten ev ok vid varmare väder.

Men svårt att torka och värma sig med den sparade gasen som lämnades hemma.
 
Sommarens fjällvandring bjöd på en upplevelse utöver det vanliga. Jag och min vandringspartner fastnade i raststugan i Unna Räitavagge i fyra dygn (mellan 18-22 juli). Anledningen: en ihärdig storm, som troligen nådde orkanstyrka. En udda upplevelse. För den nyfikne skrev och publicerade jag lite bilder och intryck här: https://fjallvandraren.com/2021/08/01/fast-i-julistorm-i-unna-raitavagge/

Nu återupplivar jag den här tråden lite sent omsider. Intressant att läsa hur det var uppe vid Unna Räita under stormen! Jag och min sambo befann oss också ute på tur under stormen, men istället på första delen av Cievrralahkuplatån (från Nikkahållet). Det blåste så mycket att vi just då var riktigt glada över våra tunga ryggsäckar, eftersom de gjorde det lite mer möjligt att stå emot vinden. Vi försökte ta oss till renvaktarstugan på Cievrralahku i hopp om att kunna tälta utanför för att få i alla fall lite lä mot stormen, men den låg lägre bort och högre beläget än vi förväntade oss, så det blev en väldigt blåsig natt på en annan improviserad tältplats på andra sidan jokken istället. Dagen därpå sprack det upp lite på förmiddagen, så vi lyckades ta oss till Kaskavagge inför nästa natt 🏔
 
Kul att hitta rätt på denna tråd!

Jag var i också i trakterna under dessa dagar i fjol.
Lunchade med de tre finska killarna i Nallostugan, och skakade lite tvivelaktigt på huvudet när de berättade att de skulle vidare mot Unna Räitastugan.
Jag och min kompis gick istället ner till Sälkastugona och det var nog den motigaste vandringen jag någonsin gjort, det blåste småspik i ansiktet. Men härliga minnen såhär i efterhand =)
 
Kul att hitta rätt på denna tråd!

Jag var i också i trakterna under dessa dagar i fjol.
Lunchade med de tre finska killarna i Nallostugan, och skakade lite tvivelaktigt på huvudet när de berättade att de skulle vidare mot Unna Räitastugan.
Jag och min kompis gick istället ner till Sälkastugona och det var nog den motigaste vandringen jag någonsin gjort, det blåste småspik i ansiktet. Men härliga minnen såhär i efterhand =)

Haha jag känner verkligen igen småspiken i ansiktet! Vi satte på oss våra covidtygmasker (som var med för användning på bussen) som nödansiktsskydd för att inte plågas mer än nödvändigt, men det var ändå gudomligt att sedan slutligen få tälttak över huvudet, trots att det blev en minst sagt orolig natt. Såhär i efterhand har vi insett att det kanske var brutalare väder än vi kunde inse just då, trots att vi nästan kunde luta oss mot vinden med ryggsäck och allt. Men what doesn't kill you! :cool:
 
Jag tyckte att det här var jätteintressant! Hade läst den tidigare och klickade på länken i veckan för att läsa den igen men det är något virus i länken, hela datorn började tjuta och jag fick ringa it-servicen. Vore kul att kunna läsa den igen utan trojan!
 
Nu har vi, inspirerade av bl a detta inlägg, gjort vår egen tur till Unna Räita, inte lika dramatiskt men likaså oförglömligt. Blogg timeoftiger.se, aug -23
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
fowwe Fyra tjejer på Bielavárásj i Sarek 24 augusti Fjällvandring 0
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
KLAGER En dog och fyra skadade när liften rasade i Abisko Fjällvandring 1
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.