Fasanuppfödning?

Jag har funderat ett tag på att föda upp lite hönsfågel efter egna ideer.De jag känner som satt ut fasaner har fått väldigt hög dödlighet vilket föranlett mig att tänka efter vad detta kan bero på. Min åsikt är att fåglarna inte fått tillräckligt med tid att aklimatisera sig på och lära sig fodersök! De flest verkar bara plocka fasanerna från voljär till skog varpå de svälter ihjäl! Jag tänkte föda upp kycklingarna i min gamla får-hage med fodertillskott som minskas så att de lär sig att skaffa mat själva.För att få dem att acceptera fårhagen som "hemma" så planterar jag foderväxter vilka jag hoppas skall göra hagen tillräckligt attraktiv.
De växter jag tänkt mig är: vinbär,majs,solrosor,fodermärgkål,luzern,klöver,havre och vete till vår och sommar samt: ek och rönn till vintern. Gran och tall finns redan,jag kommer att stödfodra på vintern. Nu vill jag veta om någon har andra förslag på foder eller annan typ av hönsfågel som skulle passa!
 
Stödfoderplats

Hej,
Jag vet inte om jag är rätt person att svara på detta, men när ingen annan gör det så.
Glöm inte att ha en permanent stödfoderplats, som är totalfredad. Gärna en skog/buskholme, ordentligt nätat runtom. Skydd från ovan och markrovdjur. Dessa platser kan vara det enda som håller utsättningarna kvar på din mark. Dessa platser kallas oftast hönsgården och oftast i anslutning till något traktorskjul eller dylik byggnad, som ger vindskydd osv.
Vad gäller övrig markanpassning kan jag bara rekommendera boken "Vilt och landskapsvård" av Svante Morgan på LTs förlag. Kolla jägarförbundet. Har man tid och ork, finns många trevliga lösningar på detta.
MVH/Björn
 
Tack för tipset!

Jag har redan förberett stödfoderplatsen: 1ha stor, inhägnad med "naturliknande" vindskydd! Tanken är att fågeln skall leva "halv vild" i hägnet och att jakten skall bedrivas på "rymlingarna".
Det skall bli så spännande att se om mina ideer fungerar........
 
Nå, nu menade jag inte stödfoderplatsen som ett hägn, snarare som en morot. De kommer ju naturligtvis under dygnets 24 timmar, att röra sig över hela nejden, inkl grannarnas marker. Men vet de att de har en bekväm, skyddad plats att ta till, så återvänder de. Jag har sett flera exempel på detta. Man får räkna med ett högt spill, enda upp till 50%, pga räv, rovfågel och helt enkelt vissa individer väljer att flytta.
Dessa stödfoderplatser jag sett är mindre änn 1 ha, och då talar vi om utsättningar på flera tusen fasaner.
Lycka till /Björn
 
hej

Ville bara säga en sak nu när du har tänkt att du ska plantera ut fasaner eller annan viltfågel. Om det har funnits fågel där innan så måste du fundera på varför de inte finns kvar där längre, för troligtvis så kommer dina försvinna ganska fort om du inte åtgärdar det problemet först. Annars låter det som om du har en ganska bra idé. A och O när man sätter ut fåglar är alltid skydd, och då måste man tänka på att det ska vara skydd hela året om. Många tänker inte på att en buske tappar sina löv på höst- vinter. Därför är det bra att plantera en låg tallsort eller någon annan låg vegetation som behåller skyddet året om. Glöm inte heller att det måste finnas bra tillgång på vatten.

Lycka till.

Johan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.