Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?
- Trådstartare calypso63
- Start datum
Läste på en amerikansk sida att Oscar (en av delägarna i Epic) hade paddlat 11 mph med en Epic 18X. Det blir 9,6 knop. Impregnerande ;-) Fast han paddlar ju ännu fortare i en surfski...
Själv håller jag mig till lite lägre siffror. Enda GPS-mätta toppfarten är 6,8 knop i en Commander med en Lendal SeaMaster.
Med min gamla Icefloe har jag bara snittfarter och de landar på 5,0 knop med SeaMaster och 5,2 knop med Lendal Arhipelago. Det förutsätter lugnt väder och är på en runda på 10 km eller mer. Efter de turerna är jag svettig!
Själv håller jag mig till lite lägre siffror. Enda GPS-mätta toppfarten är 6,8 knop i en Commander med en Lendal SeaMaster.
Med min gamla Icefloe har jag bara snittfarter och de landar på 5,0 knop med SeaMaster och 5,2 knop med Lendal Arhipelago. Det förutsätter lugnt väder och är på en runda på 10 km eller mer. Efter de turerna är jag svettig!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hittade en rolig Excelfil från Marinerkayaks med massor av data för både kända och okända (för mig) kanoter. Går att göra en Exceltabell för att få fina kurvor och se när motståndet växer brant och det alltså inte längre lönar sig att paddla hårdare.
Unold har två liknande filer. Är det någon som känner till fler faktakällor av den här sorten?
www.marinerkayaks.com/Downloads/KAUT16Web.XLS
Unold har två liknande filer. Är det någon som känner till fler faktakällor av den här sorten?
www.marinerkayaks.com/Downloads/KAUT16Web.XLS
Her er link til tester utført av amatører, med forholdsvis raske kajakker
Alle tester er med gjennomsnittsfart, og minimum 5 km distanse.
http://www.formsvikt.com/Kajakkfakta/Kajakktider.shtml
Alle tester er med gjennomsnittsfart, og minimum 5 km distanse.
http://www.formsvikt.com/Kajakkfakta/Kajakktider.shtml
Men hjälp av A Aaslands tips om Formsvikt (!) så har vi nu siffror om ett par kanoter till:
Elio Seal 55* 6,39 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Elio Bull/Cobra 51* 6,65 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Ruahine Firebolt** 6,76 knop (snitt på 5 km paddling)
Ruahine Ocean X* 6,61 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Seda Glider* 6,28 knop (snitt på 10,4 km paddling)
Sipre Tsunami 6,53 knop (snitt på 5 km paddling)
Sipre Katabatic M** 6,00 knop (snitt på 5 km paddling)
Vajda Civet Cat** 6,31 knop (snitt på 5 km paddling)
De kanoter med 1 st * är paddlade av samma person liksom de med 2 st **.
Elio Seal 55* 6,39 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Elio Bull/Cobra 51* 6,65 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Ruahine Firebolt** 6,76 knop (snitt på 5 km paddling)
Ruahine Ocean X* 6,61 knop (snitt på 10,2 km paddling)
Seda Glider* 6,28 knop (snitt på 10,4 km paddling)
Sipre Tsunami 6,53 knop (snitt på 5 km paddling)
Sipre Katabatic M** 6,00 knop (snitt på 5 km paddling)
Vajda Civet Cat** 6,31 knop (snitt på 5 km paddling)
De kanoter med 1 st * är paddlade av samma person liksom de med 2 st **.
Point65XP
I min Point 65XP
Med "normal" styrka och kondition så:
- håller jag 8km/h (4.3knop) "hur länge som helst " med eller utan packning. (Men det gör man väl i princip i vilken normal havskajak som helst.)
- håller jag 9.4km/h (5.1knop) i 18km om jag vet att jag blir omhändertagen efteråt.
- maxar jag 12.2km/h (6.6 knop) med grönlandspaddel. (Ca 10 sekunder)
Jag har inte lyckats nå nämnd maxfart med någon annan paddel min korta smalbladiga grönlandspaddel. Det är extremt hög frekvens som gäller för att komma upp och bibehålla den hastigheten tillräckligt länge för att hinna läsa av GPS:en i den här båten. Vid 12km/h möts man nämligen av en "betongvägg". En elitpaddlare som kan hålla samma frekvens med en vingpaddel kanske skulle kunna forsera båten till 13km/h eller något mer (bara en gissning).
Provade en Epic 18X igår och fascinerades av att jag kunde hålla 12.3km/h (6.6 knop) i någon km och det var inte ens överdrivet ansträngande. Den är snabb, helt klart! Visst beror det på vem som håller i paddeln hur fort båtar går, men det är inget som säger att man inte kan jämföra dem för det. Vill man fila några minuter på sin DKM-tid så är det bara att köpa en snabbare båt. Ja faktiskt! Åtminstonne så länge som man inte får balansprobem samt att man har tekniken som krävs för att hålla en högre frekvens utan att börja paddla ineffektivt.
I min Point 65XP
Med "normal" styrka och kondition så:
- håller jag 8km/h (4.3knop) "hur länge som helst " med eller utan packning. (Men det gör man väl i princip i vilken normal havskajak som helst.)
- håller jag 9.4km/h (5.1knop) i 18km om jag vet att jag blir omhändertagen efteråt.
- maxar jag 12.2km/h (6.6 knop) med grönlandspaddel. (Ca 10 sekunder)
Jag har inte lyckats nå nämnd maxfart med någon annan paddel min korta smalbladiga grönlandspaddel. Det är extremt hög frekvens som gäller för att komma upp och bibehålla den hastigheten tillräckligt länge för att hinna läsa av GPS:en i den här båten. Vid 12km/h möts man nämligen av en "betongvägg". En elitpaddlare som kan hålla samma frekvens med en vingpaddel kanske skulle kunna forsera båten till 13km/h eller något mer (bara en gissning).
Provade en Epic 18X igår och fascinerades av att jag kunde hålla 12.3km/h (6.6 knop) i någon km och det var inte ens överdrivet ansträngande. Den är snabb, helt klart! Visst beror det på vem som håller i paddeln hur fort båtar går, men det är inget som säger att man inte kan jämföra dem för det. Vill man fila några minuter på sin DKM-tid så är det bara att köpa en snabbare båt. Ja faktiskt! Åtminstonne så länge som man inte får balansprobem samt att man har tekniken som krävs för att hålla en högre frekvens utan att börja paddla ineffektivt.
Jag provade att köra det jag orkar med min Prijon Kodiak på 1000 m bana och klockade 6 min 56 sek.
Har inte räknat vad det blir i knop.
Micael
Det blir 4,67 knop eller om du hellre vill ha det i km/h så är det 8,65 km/h. Vad hade du för paddel och hur mycket vikt var det i den?
En knop är en sjömil på en timme och en sjömil är 1852 meter.
Längd/bredd förhållandet är viktig det är därför en långsmal kajak alltid är snabbare än en knubbigare kajak. Varför det är så tvistar de lärde om men rent praktiskt så är det bara så.
En rankare kajak skall bara vara snabbare än en stadigare. Är den inte det är det något lurt
Leif Andersson Sveriges sista internationelt kända kanotkonstruktör har skrivit bra grejer om detta på kanot.com om man är intresserad.
Om jag fattat Epics hemsida riktigt så är det nya Xet 19mm smalare i vattenlinjen vilket är ganska mycket priset är då att den blir 40-20% (minst) rankare vilket även detta är klart märkbart och man rekomenderar klokt nog inte kajaken till nybörjare
Låg vikt är också avgörande det går alltid åt mer energi för att flytta en större massa. Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättaste att vara snabbast. En lätare kajak ligger också högre i vattnet och man får mindre våt yta 5-10kg är ganska mycket faktiskt
Stffness är också viktigt ett styvare skrov är snabbare än ett sladdrigt. ICF-racers har superstyva men sköra skrov av olika kollaminat.
Hans Friedel
En rankare kajak skall bara vara snabbare än en stadigare. Är den inte det är det något lurt
Leif Andersson Sveriges sista internationelt kända kanotkonstruktör har skrivit bra grejer om detta på kanot.com om man är intresserad.
Om jag fattat Epics hemsida riktigt så är det nya Xet 19mm smalare i vattenlinjen vilket är ganska mycket priset är då att den blir 40-20% (minst) rankare vilket även detta är klart märkbart och man rekomenderar klokt nog inte kajaken till nybörjare
Låg vikt är också avgörande det går alltid åt mer energi för att flytta en större massa. Har man två likvärdiga kajaker kommer alltid den lättaste att vara snabbast. En lätare kajak ligger också högre i vattnet och man får mindre våt yta 5-10kg är ganska mycket faktiskt
Stffness är också viktigt ett styvare skrov är snabbare än ett sladdrigt. ICF-racers har superstyva men sköra skrov av olika kollaminat.
Hans Friedel
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg