Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?
- Trådstartare calypso63
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag visste inte att det fanns GPS:er som inte giår att ställa om till knop!
Jag brukar i och för sig tänka i knop när jag är i min motorbåt, men i kajaken är det km och inte distans som gäller. Jag kommer ju inte på så väldigt många kanotlopp där sträckan anges i distansminuter. Det gäller förstås både sprint och längre lopp.
Att blanda km och knop blir ju direkt fånigt.
På det hela taget tycker jag att det finns flera fördelar med det metriska systemet, även om det kanske inte stipuleras km till sjöss av SI.
Jag brukar i och för sig tänka i knop när jag är i min motorbåt, men i kajaken är det km och inte distans som gäller. Jag kommer ju inte på så väldigt många kanotlopp där sträckan anges i distansminuter. Det gäller förstås både sprint och längre lopp.
Att blanda km och knop blir ju direkt fånigt.
På det hela taget tycker jag att det finns flera fördelar med det metriska systemet, även om det kanske inte stipuleras km till sjöss av SI.
Ja att blanda km och knop blir fånigt då det handlar om avstånd resp hastighet men du menade förstås km/h och knop.
Det känns naturligt att använda knop och distansminut på sjön eftersom enheterna är så förknippade med båtar och sjöliv. Men om jag tänker efter så blir det faktiskt en skillnad mellan hastighet och avstånd:
*Hastighetsreferensen är i första hand andra båtar inte mopeder eller bilar så knop känns naturlig
*Avstånd i distansminut är något mer svårrelaterat så den omvandlar jag oftast till km
Helt konsekvent är det inte.
Det känns naturligt att använda knop och distansminut på sjön eftersom enheterna är så förknippade med båtar och sjöliv. Men om jag tänker efter så blir det faktiskt en skillnad mellan hastighet och avstånd:
*Hastighetsreferensen är i första hand andra båtar inte mopeder eller bilar så knop känns naturlig
*Avstånd i distansminut är något mer svårrelaterat så den omvandlar jag oftast till km
Helt konsekvent är det inte.
Japp, det är ju olika dimension på det två storheterna - men kopplingen mellan dem är ju uppenbar.
Dessutom tycker jag att det finns nån slags anledning att använda knop just utifrån detta med deplacementfart och vattenlinjelängd, eftersom det blir enkel numeriska samband eller hur man ska säga.
Men eftersom jag aldrig upplever att jag passerar nån planingströskel när jag paddlar så känns det inte relevant. I andra trådar har ju kanotens längd och potentiella marschfart diskuterats till... hrm... ganska väl, kan vi väl säga. Mycket har väl sagts, men knappast att det finns en planingströskel, eller ens att det finns en tydlig tröskel som verkligen stämmer överens med vattenlinjelängden och maxfarten i knop. Inte så precis så att man får den där tydligheten som finns på segelbåtar med köl i alla fall.
Den dag jag säger att jag ska ta en runda på 5 nautiska mil, så kommer jag antagligen också att ange min förväntade hastighet på rundan i enheten knop. Ska man var petig så ska men inte heller blanda knop och distansminuter.
Dessutom tycker jag att det finns nån slags anledning att använda knop just utifrån detta med deplacementfart och vattenlinjelängd, eftersom det blir enkel numeriska samband eller hur man ska säga.
Men eftersom jag aldrig upplever att jag passerar nån planingströskel när jag paddlar så känns det inte relevant. I andra trådar har ju kanotens längd och potentiella marschfart diskuterats till... hrm... ganska väl, kan vi väl säga. Mycket har väl sagts, men knappast att det finns en planingströskel, eller ens att det finns en tydlig tröskel som verkligen stämmer överens med vattenlinjelängden och maxfarten i knop. Inte så precis så att man får den där tydligheten som finns på segelbåtar med köl i alla fall.
Den dag jag säger att jag ska ta en runda på 5 nautiska mil, så kommer jag antagligen också att ange min förväntade hastighet på rundan i enheten knop. Ska man var petig så ska men inte heller blanda knop och distansminuter.
Jag har seglat mycket nog för att känna mig bekväm med knop o sjömil i segelbåten. I kajaken fungerar jag dock onekligen bäst med km/h och km. En ren känsla av olika sammanhang och vanor, tydlig för mig. Sån är jag... Häpp! 
(När jag simmar är det, om något, tid respektive meter - aldrig hastighet.)
(När jag simmar är det, om något, tid respektive meter - aldrig hastighet.)
Jag har alltid använt knop på sjön så det ger mig en bra uppfattning hur fort en båt går.
Fartbegränsningar på sjön anges i knop. Jag har inga problem att ange sträckor i meter och fart i knop, även om det blir knöligare att räkna v=s/t.
En normal kajak går hyggligt lätt upp till ca 4.5-5 knop och därefter är blir det tyngre. Det passar så bra in i deplacementregeln även om det är trubbigt redskap.
För sprintpaddling säger inte fart så mycket utan det är tiden det tar att avverka en viss sträcka.
För egen del trivs jag bra med knop, men vill andra använda m/s eller km/h eller km/dygn så får de väl göra det.
Fartbegränsningar på sjön anges i knop. Jag har inga problem att ange sträckor i meter och fart i knop, även om det blir knöligare att räkna v=s/t.
En normal kajak går hyggligt lätt upp till ca 4.5-5 knop och därefter är blir det tyngre. Det passar så bra in i deplacementregeln även om det är trubbigt redskap.
För sprintpaddling säger inte fart så mycket utan det är tiden det tar att avverka en viss sträcka.
För egen del trivs jag bra med knop, men vill andra använda m/s eller km/h eller km/dygn så får de väl göra det.
Att blanda km och knop blir ju direkt fånigt.
För att nu blanda mig i en tråd som verkar ha spårat ur en aning: man kan ju ange tid i km/knop... 1 km/knop = 32 min, ungefär.
D.v.s., "Nu tar vi en paus, vi sticker ut igen (i kajakerna) om 1 km/knop."
Och så den obligatoriska
"Ja jag använder oxå alltid sjökort när jag paddlar (Large scal chart 1:25 000)"
Janne!. det måste bli en jävla massa vikande av sjökort när du är ute och paddlar. skala 1:25 000 och sen ett papper som är stort som en bioduk.
kom igen nu gubbar... ni vet alla innerst inne att ni räknar om knop till kilometer i timmen... ni bor inte i en båt va? kmph använder ni betydlig mer..
Janne!. det måste bli en jävla massa vikande av sjökort när du är ute och paddlar. skala 1:25 000 och sen ett papper som är stort som en bioduk.
kom igen nu gubbar... ni vet alla innerst inne att ni räknar om knop till kilometer i timmen... ni bor inte i en båt va? kmph använder ni betydlig mer..
Har sjökortet dubbelvikt i ett vattentät sjökortsfodral med dragkedja(finns ett mjukt reflexfritt fodral)
Sjökortet är det lätta vikbara oxå så det är mkt lätt att vika fram den ytan där du är har det förvarat under gummicordslinorna på kapellet! Fungerar klockrent å mkt bättre än små fodral där du hela tidan måste pyssla med att ta fram rätt område inte lätt i vissa lägen
/Janne
Sjökortet är det lätta vikbara oxå så det är mkt lätt att vika fram den ytan där du är har det förvarat under gummicordslinorna på kapellet! Fungerar klockrent å mkt bättre än små fodral där du hela tidan måste pyssla med att ta fram rätt område inte lätt i vissa lägen
/Janne
"Ja jag använder oxå alltid sjökort när jag paddlar (Large scal chart 1:25 000)"
Janne!. det måste bli en jävla massa vikande av sjökort när du är ute och paddlar. skala 1:25 000 och sen ett papper som är stort som en bioduk.
kom igen nu gubbar... ni vet alla innerst inne att ni räknar om knop till kilometer i timmen... ni bor inte i en båt va? kmph använder ni betydlig mer..
Jag använder också 1:25000 sjökort här hemma. Något vikande blir det inte för jag har klippt sönder det och laminerat in det i A3 plastfickor. De är lagom stora att ha på fördäck eller under benen om det är stor brunn. Fast om det är någon av de vanliga rundorna så får kortet vara hemma för de kan jag så bra. Distansen plottar jag på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ och sen skriver jag in det i ett Excelark som automatiskt räknar om det till sjömil och knop.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg