Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak?

Hur snabbt går det i din kajak?
För en otränad långfärds paddlare som mig ser det ut så här:

VKV Kåre: vid 75% ca 4.7-5.5 Max ca 6knop
Norh shore calypso: vid 75% ca 3.8-4.5 Max ca 5.1 knop
Struer Surfer: vid 75% ca 4.9 Max ca 5.8knop
Artisan millenium: vid 75% ca 4.3 Max ca 5.2 knop
Lettman Stremliner: vid 75% ca 5.0 Max ca 6.1knop

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dagsform

Hur långt är en längre bit?

I början av säsongen inte så lång med blir längre på sensommaren.(15min- någon timme eller mer) mäter sällan hur långt jag paddlar.Det spelar nog inte så stor roll då tråden alldrig kommer att bli så exakt utan utgår från paddlarens egen form och erfarenhet. Vill du ange tid och sträcka så gör det, mer info är väl bara bra. Har kört maraton på 4 mil och legat på stort kraft men då gör det ont som attan.Tänkte mer på lagom kraft paddling som aktuell paddlare klarar av hålla. Hur långt det är kan väl vara upp till någon km för en ovan till långa sträckor för vältränade./BL

Kanske inte jätteseriöst men lite kul :)
Den här snittfarten har jag lyckats hålla på ca 1timme(ca 10km) i havet!
VKV elite 5,3knop
Barra-Q 5,4knop
Streamliner 5,5knop
Commander 5,7knop

Har inga maxfarter då jag velat hålla jämn fart vid dessa tillfällen!

ps är kanske lite partisk men har kört på i resp kajak(som jag oxå ägt)

Har använt en Garmin Edge 305

/Janne

VKV Seagull Elite, medelhastighet = 5,27 knop över 25 km rundbana, Ekoln Runt 2007 (6-10 m/s vind)
Hastigheten är beräknad efter den rakaste vägen som är 25 km och inte uppmätt med GPS, fast skall man ta sig från A till B kvittar det ju.

Senast ändrad:
5,1 knop över 20 km rundbana i mkt lätta vindar. Kajaken är en QCC 700x

Ökar vinden minskar min medelfart snabbt, har förmodligen väldigt mkt att göra med bristande teknik...

Rickard

Lettman Speedliner

Kanske inte jätteseriöst men lite kul :)
Den här snittfarten har jag lyckats hålla på ca 1timme(ca 10km) i havet!
VKV elite 5,3knop
Barra-Q 5,4knop
Streamliner 5,5knop
Commander 5,7knop

Har inga maxfarter då jag velat hålla jämn fart vid dessa tillfällen!

ps är kanske lite partisk men har kört på i resp kajak(som jag oxå ägt)

Har använt en Garmin Edge 305

/Janne

Vet att du provat Lettman Speedliner hur står sig den mot de här kajakerna som skriver om här? är lite sugen på den!!

Den är faktiskt riktigt snabb! Klart snabbare än "lilla systern"! Ska försöka köra den imorgon på "test sträckan" Få se om den kan "bråka" med Commanderns snitt! Tror den i alla fall blir klar 2:a på min lista :) Stabilitets mässigt är den ungefär som Streamlinern/Commandern!

/Janne

Har letat i mina listor å även hittat lite maxfarter: Commandern å Speedlinern över 7knop(7,3 resp 7,1)
Streamlinern 6,5knop,Barran 6,3knop!
Säger inte så mkt (inte heller att bara få en tid/fart på bara en kajak) så ni som kört ett flertal å kan rangordna dom det skulle va kul om ni ville höra av er tycker jag :)
Ps med maxfart har jag bara kört en kort rusch!

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips