Farligt med cigaretttändare?

nermander; sa:
olarantala; sa:
Det lite luriga då är att acetylenet är löst i ett aceton skum om jag inte minns helt fel och om det upphettas kan det starta en sönerdelning som ökar trycket i flaskan och en explosition uppstår. Dahlén blev väl drabbad av just det. Den här sönderdelningen kan pågå i upp till 24 timmar efter det att flaskan upphetats.

nermander; sa:
Var det inte så att det är det här med att lösa acetylenet i ett skum som blev lösningen på hur man kan trycka ner det i en flaska?

Jag minns bara att just acetylenflaskor är väldigt speciella, det är väl därför de alltid skjuter hål på såna efter en brand (eller kyler dem med vatten väldigt lång tid?).

Ni har båda delvis rätt. Det är aceton i acetylenflaskorna, tillsammans med en porös massa, som ska förhindra att sönderdelningen startar av slag och stötar på flaskan.

nermander; sa:
Brännbarhetsområdet handlar väl om hur "lite" av gasen det måste vara för att den skall brinna? D.v.s. är det 5% så innebär det att det måste vara minst 95% luft inblandat för att det skall brinna?

Det är ju ungefär samma sak med bensin. Du kan stoppa ner en brinnande tändsticka i en full bensindunk (fylld till bredden alltså) och den slocknar eller tänder på sin höjd ytan. Häller du ut bensinen ur dunken och släpper ner en tändsticka i den (dunken alltså) så får räddningstjänsten samla ihop dig i svarta plastsäckar sen...

Ja rätt igen. Brännbarhetsområdet medger övre och nedre gräns för att en flamma ska utbreda sig i en förblandad gasmassa. Mellan dessa gränser är gasmassan brännbar och utanför är den inte det. Säker är man dock bara under den nedre gränsen, eftersom det i praktiken alltid finns något område någonstans som är inom brännbarhetsområdet.

nermander; sa:
Minns när vi lärde oss brandsläckning i lumpen, då visade de hur det small med en tesked bensin i en 50-liters plastdunk.

Bensin har en låg flampunkt (-40 till -30) förångas därmed snabbt i rumstemperatur. Därmed blir en bensindunk snabbt överkarborerad (ovan övre brännbarhetsgräns) om det inte finns mycket lite bensin kvar i den. Farligast i detta hänseende är alltså de nästan tomma behållarna, eller behållare när man börjar närma sig flampunkten (-35 grader). Där kan en brännbar gasblandning finnas och explosionsfara finnas.

Slutligen, det är alltså i princip omöjligt att få brännbar miljö inuti en tändare pga brännbarhetsområden (som visserligen påverkas av tryck och temperatur). Dessutom begränsas flamutbredningen av något som brukar kallas quenching diameter. En flamma kan inte propagera i allt för små rör. Däremot, som någon redan nämnt, är plasten i tändarna inte speciellt hållbar och plötsliga utsläpp av gasen (pga mekanisk skada eller låga) i närheten av en tändkälla ger en rejäl flamma.

/Micke
 
Jag har lyckats få en engångständare att explodera. På ett rätt så klantigt sätt dessutom.

Jag kokade kaffe i en mörk stuga, och när jag tände tändaren för att kontrollera hur mycket kaffe jag hällt i kannan, lyckades jag tappa ned tändaren i det kokande vattnet. Resultatet blev att tändaren exploderade och jag fick kaffe i hela ansiktet, som tur var inget plastsplitter eller brännskador.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.