Farligt med cigaretttändare?

Farligt med cigarettändare?

Hittade detta i ett av gårdagens inlägg i tråden "var göra av tom engångs-gasbehållare?"

"Liksom regeln att ALDRIG tända gasol, oxygen/acetylen, bensin, T-sprit eller liknande med ciggaretttändare. Det är inte så trevligt när det blir bakeld i tändaren och smäller i handen! Använd gnisttändare, eldstål eller tändstickor. "

Förstår inte riktigt hur detta skulle gå till och varför det skulle vara farligare att tända ett kök jämfört med en vedbrasa eller ett stearinljus med cigarettändare.

Någon som kan upplysa mig?

Thure
 
om man lykas klanta

jo ja tror att de menar att om man lyckas klanta till det så att man typ doppar tändaren i t-röd samtidigt som man tänder och sedan inte får den släckt eller ur handen innan denna t-röd bränt igenom den milli plast som fins omkring gas behollaren så fins risken att man smäller handen avsig.

jag tycker att det är relativt självklart att man kan smälla handen av sig med en tändare, folk klantar det värre med mindre men man kan ju också bli slagen av blixten eller en meteor kan träffa en i huvudet så ja använder lugnt tändaren till att tända allslags kök, men är nog försiktig och tar den illakvikt därifrån när jag tänt.
 
Jag undrade också

Inte för att det är aktuellt. Engångständare är väldigt illa konstruerade för att tända kök. (Om inte annat, så lyckas man nog oftast bränna fingrarna.)
 
Den som påstår att en tändare kan explodera av att det blir "bakeld" i den vet inte hur den fungerar.... Inuti tändaren finns det alldeles för lite syre för att innehåller skall kunna antändas. Gasen måste förgasas och blandas med luft (syre) för att kunna brinna.

Säkert någon som är inspirerad av det här med att det kan bli bakeld in i en T-spritflaska om man fyller på ett brinnande kök. Men där är det som sagt var ångorna som är blandade med luft inuti flaskan som är det farliga.

Som kuriosa kan jag ju berätta att när jag ar i tonåren så var det en polare som tände en vanlig enkel engångständare och skruvade upp lågan så pass att tändaren inte slocknade när man släppte den. Sen ställde han den på en sten och vi backade 20 meter för att se den häftiga explosionen.

Efter 20 minuter hade allt slocknat och det häftigaste vi sett var en 30-40 cm hög eldslåga... Kan ju säga att vi var GANSKA besvikna:)

Ska man "smälla" en tändare så lär det vara effektivare att slänga den hårt mot en sten så den spricker. Då blir det en smäll av trycket som släpps ut i alla fall.

Om tändare kunde explodera så skulle de självklart användas som smällare av mindre nogräknade ungdomar.
 
nermander; sa:
Den som påstår att en tändare kan explodera av att det blir "bakeld" i den vet inte hur den fungerar.... Inuti tändaren finns det alldeles för lite syre för att innehåller skall kunna antändas. Gasen måste förgasas och blandas med luft (syre) för att kunna brinna.

Enligt samma princip så exploderar inte bränsletankar på bilar om man tänder eld i öppningen (prova gärna där hemma!), det sker alltså bara på film. Om man däremot slår sönder tanken, eller tändaren, så kan man få det att explodera.
 
nermander; sa:
Ska man "smälla" en tändare så lär det vara effektivare att slänga den hårt mot en sten så den spricker. Då blir det en smäll av trycket som släpps ut i alla fall.

Ett annat tips är att slänga den på glöden. Då finns chansen att den spricker av trycket och gaserna fattar eld, vilket kan ge en puff.
Men då är nog hårsprejsflaskor att föredra, eftersom trycket är större när den väl sprängs.

När man tänker efter ska man nog skatta sig lycklig att man inte själv fick vara bevis för att Darwin var inne på rätt spår. Som killen i Umeå

Hur som helst tror jag inte att "baktändade" cigarettändare är den största risken när man har näsan i ett friluftskök.
 
nermander; sa:
Den som påstår att en tändare kan explodera av att det blir "bakeld" i den vet inte hur den fungerar.... Inuti tändaren finns det alldeles för lite syre för att innehåller skall kunna antändas. Gasen måste förgasas och blandas med luft (syre) för att kunna brinna.

Jag minns inte exact hur det går till, men brandfarlig gas och vätska får inte tändas med gaständare enligt de säkerhetsbestämmelser som gällde när jag gick diverse svets och verkstadsutbildningar. Tillval i högstadiet i slutet av 80-talet, sedan gymnasiet och några andra kurser efter det. Är dock 5-6 år sedan jag arbetade med svetsning, så lagarna kan ha ändrats.
Däremot har jag många gånger sett svetsare tända gasen med ciggaretttändaren, men jag har också sett folk MAG-svetsa utan handskar och glasögon. Bara blunda när de punktar. Svetsa på ostädade arbetsplatser osv. Men händer det något kan det bli problem med polis och försäkringsbolag...
 
Temperaturfråga?

Om man tänder en svetslåga med en cigaretttändare borde möjligen svetslågan vara kapabel att bränna hål på cigarettändarens plastvägg. Detta borde vara omöjligt om man tänder förvärmningen med sprit på ett fotogenkök.

Om man tänder ett gaskök alternativt ett varmt bensin eller fotogenkök finns det kanske teoretiska möjligheter att så småningom bränna hål på cigarettändaren. Men det torde behövas en intention att åstadkomma just detta.

Thure
 
Risken att en cigatettändare ska brinna bakår än nog lika med noll. Brännbarhetsområdet på butan är 1,5-8,5% och Propan 2,0-9,5%. Acetylen däremot har ett brännbarhetsområde på 2,5-100% så där kan det brinna bakåt i slangen och ner i gasflaskan. Det lite luriga då är att acetylenet är löst i ett aceton skum om jag inte minns helt fel och om det upphettas kan det starta en sönerdelning som ökar trycket i flaskan och en explosition uppstår. Dahlén blev väl drabbad av just det. Den här sönderdelningen kan pågå i upp till 24 timmar efter det att flaskan upphetats.

Risken med cigarettändare är väl om man glömmer dom i en ficka på kläder som torkas nära elden...
 
olarantala; sa:
Det lite luriga då är att acetylenet är löst i ett aceton skum om jag inte minns helt fel och om det upphettas kan det starta en sönerdelning som ökar trycket i flaskan och en explosition uppstår. Dahlén blev väl drabbad av just det. Den här sönderdelningen kan pågå i upp till 24 timmar efter det att flaskan upphetats.

Var det inte så att det är det här med att lösa acetylenet i ett skum som blev lösningen på hur man kan trycka ner det i en flaska?

Jag minns bara att just acetylenflaskor är väldigt speciella, det är väl därför de alltid skjuter hål på såna efter en brand (eller kyler dem med vatten väldigt lång tid?).

Brännbarhetsområdet handlar väl om hur "lite" av gasen det måste vara för att den skall brinna? D.v.s. är det 5% så innebär det att det måste vara minst 95% luft inblandat för att det skall brinna?

Det är ju ungefär samma sak med bensin. Du kan stoppa ner en brinnande tändsticka i en full bensindunk (fylld till bredden alltså) och den slocknar eller tänder på sin höjd ytan. Häller du ut bensinen ur dunken och släpper ner en tändsticka i den (dunken alltså) så får räddningstjänsten samla ihop dig i svarta plastsäckar sen...

Minns när vi lärde oss brandsläckning i lumpen, då visade de hur det small med en tesked bensin i en 50-liters plastdunk.
 
Miniurspårning; med en Zippotändare får man både gnista och låga, utan några risker. Håller gör den också. En påfyllning räcker c.a. en vecka. Kör man med bensin till köket kan tändaren fyllas på utan att extrabränsle behöver tas med, även om t.ex heptan är lite flyktigt.

Raskesven
 
nermander; sa:
Jag minns bara att just acetylenflaskor är väldigt speciella, det är väl därför de alltid skjuter hål på såna efter en brand (eller kyler dem med vatten väldigt lång tid?).

Brännbarhetsområdet handlar väl om hur "lite" av gasen det måste vara för att den skall brinna? D.v.s. är det 5% så innebär det att det måste vara minst 95% luft inblandat för att det skall brinna?

Nej, brännbarhetområdet anger ett intervall, det är därför det kallas "område". Acetylen ligger på ca 3%-80% (man ser lite olika siffror). Blandningsförhållanden inom det området är brännbara.

När man jobbar med acetylen måste utrustningen vara utrustad med backslagsspärr.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.