Farliga glaciärsprickor

SVT sa:
"Det har varit flera tillbud i sommar då fjällvandrare skadat sig när man gått på lederna runt Kebnekaise. De senaste veckorna har situationen försämrats, flera meterstora sprickor har upptäckts i glaciärerna, sprickor som sedan lederna passerar över."

Jag har svårt att tro att det skulle gå några leder över glaciärer... Nu har de väl ändå rökt på ordentligt eller hittat roliga svampar i trädgården... Eller???

Kan bara komma på en led

Journalistiska verk brukar tyvärr lämna en del att önska enligt min uppfattning...den enda leden jag kan komma på däromkring är östra leden till toppen, den passerar/går över Björlings Glaciär.

När vi passerade där (augusti 2011) så fanns det lite sprickor, dock ingen snö, så det var inget problem.

/Andreas

Men är "jojo-leden" eller för den delen sträckan mellan Tarfala och Kupervagge verkligen en led? Är den inte markerad som "omarkerad lämplig färdväg" på fjällkartan? I och för sig kanske mest en semantisk fråga, men ändå...

Jojoleden är bara markerad på kartan men inte i verkligheten. Man bestämmer ju själv om man går över en glaciär eller inte och gör man det utan kunskaper så får man väl skylla sig själv om man ramlar ner. Om man går över en glaciär bör man ju vara fastbundna och åtminstone ha någon med sig som kan kamraträddning. Har själv ramlat ner i en dold spricka och är man inte säkrad då så kan det gå riktigt illa.

Bilden visar just Kebnepakteglaciären med Tarfaladalen i bakgrunden. Kommer man nerifrån går man på en i alla riktningar brant sidomorän bredvid glaciären, men när moränen slutar måste man gå ut på snön. Den trampade stigen går här någon meter från klippan till vänster om personerna på bilden. Jag antar att man här går på själva glaciären ett stycke? Dock har jag aldrig hört talas om sprickor här och än mindre om någon olycka. Jag gissar att här passerar några personer om dagen under högsäsongen.

Dock har jag aldrig hört talas om sprickor här och än mindre om någon olycka. Jag gissar att här passerar några personer om dagen under högsäsongen.

Jag har ett svagt minne om att det sitter en minnestavla i klippvägen som man har på sin högra sida om man går från tarfala. Jag minns inte vad som står på sjävla tavlan förutom att den är till minne av någon som förolyckats på glaciären.

Jag pratade med stugvärden i tarfalastugan då jag själv gick passet och han berättade att eventuella sprickor låg några meter i från själva klippväggen och "leden". Det är helt klart troligt att nya sprickor kan ha uppkommit. De övre delarna av glaciären var, då jag besökte den, täckta av snö och det var bara i den nedra, snöfria delen som uppenbara sprickor syntes.

Jag har ett svagt minne om att det sitter en minnestavla i klippvägen som man har på sin högra sida om man går från tarfala. Jag minns inte vad som står på sjävla tavlan förutom att den är till minne av någon som förolyckats på glaciären.

Jag pratade med stugvärden i tarfalastugan då jag själv gick passet och han berättade att eventuella sprickor låg några meter i från själva klippväggen och "leden". Det är helt klart troligt att nya sprickor kan ha uppkommit. De övre delarna av glaciären var, då jag besökte den, täckta av snö och det var bara i den nedra, snöfria delen som uppenbara sprickor syntes.

Det är en minnestavla över Jakob Pysch som omkom 2001 på Kebnepakteglaciären under en glaciärkurs.

Nu är det några år sedan jag var där senast, men stora sprickor har ju legat nära väggen som man följt runt. Finns väl all anledning att kolla med stugvärden i Tarfala hur det aktuella läget är. Förutom sprickor så är glaciär mot berg en risk då det inte sällan skapas hålrum mellan isen och berget. Grundregeln är ju annars inknytning på snötäckt glaciär men just den passagen har ansetts säker.

Jakob Pysch finns en del att googla fram
http://www.dn.se/nyheter/kursen-i-fjallsakerhet-tog-hennes-sons-liv/

10482165424_aba899e680_b.jpg

Grundregeln är ju annars inknytning på snötäckt glaciär men just den passagen har ansetts säker.

Även om passagen ansetts säker så var det inte utan en lite lustig känsla som jag själv gick passet utan adekvat utrustning. Om man vet att folk "normalt" inte går inknytna, med stegjärn och yxor så blir det väl så att det är lättare att strunta i det faktum att det är en glaciär. Samma sak gäller väl egentligen för glaciären vid Unna räita, som i och för sig inte är i närheten så stor eller sprickig, men det rör sig fortfarande om en levande ismassa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
gismokvack Farliga broar rivs i fjällen Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg