Får man tälta på stranden?

Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att tälta på stranden? Nu tänker jag inte direkt på stranden precis vid havet utan en liten bit upp, bland dyningarna.

Antar att allemansrätten gäller så länge man inte tältar för nära strandhusen???

Tack.

Om du inte tältar i något naturskyddsområde, eller på någons tomt (inom synhåll från hus) så får du tälta vid havet. När det gäller kuststräckor med sanddyner (om det var det du efterfrågade?), så finns det ju inte många sådan områden i Sverige.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Jag undrar om det är tillåtet att tälta på stranden? Nu tänker jag inte direkt på stranden precis vid havet utan en liten bit upp, bland dyningarna.

Antar att allemansrätten gäller så länge man inte tältar för nära strandhusen???

Tack.

Allemansrätten gäller även på stranden. Det är för att skydda det rörliga friluftslivet och strandens arter som vi har en strandskyddslag. Så campa du på stranden bortom tomtmark. Helst bland dynerna. Lägger du dig i dyningarna får du en vattensäng. ;-)

Var gärna extra försiktig om du campar i strandzoner (nedersta 50-100 metrarna) med vegetation ner till vattnet. Just strandzonen är viktig för många arter, t ex fåglar, groddjur, insekter. Så man riskerar att störa mycket om man rör sig oförsiktigt och beter sig illa.

Den fattiges tröja dvs en bit upp i strandskogen brukar bli mindre funktigt, blåsigt och betydligt mindre sand i allt. Bland dynerna må se pitoreskt ut men komforten är bättre ett par hundra meter längre bak, tro mig. Var hittar du driksvattnet?

hehe

Ja, dynerna låter mer behagligt än dyningarna :)

Har lite idéer att tälta nån enstaka natt eller 2 längs Österlen. Där finns ju mkt strand och dyner, vet dock inte om det är naturskyddområde.

Är det nån som har erfarenhet/tips/råd om strandcamp i Skåne längst havet?

Sand är fruktansvärt hårt och knöligt att sova på om du inte jämnar ut precis allt innan. Dessutom måste du i princip använda snöpinnar för att sätta fast det eftersom vanliga små tältspik snabbt lossnar i lös sand. Håller med övriga om att flytta upp en bit

Att sova på sand betyder att förutom tillplanad bädd att du måste skyffla till en höftgrop. De grävarbetena brukar inte uppskattas i dynområdet. I många kommuner är det förbjudet att gräva i dynområdet.

En bit in i tallskogen

är helt klart att föredra. Leta efter en slät moss eller gräsbevuxen yta.

Thure

Tältförbud

Mig veterligen hör de flesta stränder på Österlen till naturreservat, och i naturreservat i Skåne råder tyvärr tältförbud.

Hej!

Tack.

Du vill inte tälta i sanddyner, tro mig. Sand överallt inklusive tält och mat är bara pittoreskt på bild ;).

...som de flesta redan har sagt, gå upp i skogen en bit. Dynerna avnjuts genom barfotapromenad :).

//J

Du vill inte tälta i sanddyner, tro mig. Sand överallt inklusive tält och mat är bara pittoreskt på bild ;).

...som de flesta redan har sagt, gå upp i skogen en bit. Dynerna avnjuts genom barfotapromenad :).

//J

Jag skriver under på det! Hittar fortfarande sandkorn i en del utrustning som var med om en tältnatt på en sandstrand vid Skuleskogen för sju år sedan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips