Fantastisk jacka, eller...

Läser i senaste Svensk jakt om en jacka som fjällräven släppt ut. Man var innovativ på fabriken och ersatte fick-knapparna med (och det är nu det blir roligt) MAGNETER!! Lycka till att hitta rätt med kompassen.... Fast det är ju klart, man behöver ju inte alltid kompass. Det finns ju så fina GPS:er idag och en sådan har väl alla. Eller jackan kanske är en sådan där man har i stan, och då är det ju bra med en radioficka på vä arm som man enligt testaren inte kommer åt. Fast innovativt är det.

Fnuliga tryckknappar, knappar av olika slag, magneter... Undrar varför inte fabrikanterna kan lösa sådan stängning med kardborre istället. Finns på en del ficklock och benfickor, men det inte så vanligt. Enda gången kardborrestängning inte är så bra är väl vid snö- och isbildning, men annars väldigt smidigt.

Raskesven

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo, det är lätt att vara innovativ. Sätt på lite dragkädjor och annat tjafs och ahaa, du är inovativ!!!!;)

Men på riktigt...DET FINNS EN ORSAK VARFÖR INGEN ANNAN ANVÄNDER MAGNETER PÅ FRILUFTSKLÄDER! :)

Raskesven; sa:
Fnuliga tryckknappar, knappar av olika slag, magneter... Undrar varför inte fabrikanterna kan lösa sådan stängning med kardborre istället. Finns på en del ficklock och benfickor, men det inte så vanligt. Enda gången kardborrestängning inte är så bra är väl vid snö- och isbildning, men annars väldigt smidigt.

Raskesven

Usch ;), jag gillar inte alls karborrband. De fastnar i vantar och tröjor, det fastnar barr och skräp i dem, de slits ut med tiden och de låter anskrämligt när man försiktigt tar fram kikaren för att titta närmare på vad som rörde sig i busken där framme.

Tacka vet jag stora knappar av den typen som sitter i militärkläder från UK eller Canada...inga sytrådar utan kraftiga band :). Hållbara och enkla att hantera med vantar på...

//J

personalövergång?

Läser i senaste Svensk jakt om en jacka som fjällräven släppt ut. Man var innovativ på fabriken och ersatte fick-knapparna med (och det är nu det blir roligt) MAGNETER!! Lycka till att hitta rätt med kompassen.... Fast det är ju klart, man behöver ju inte alltid kompass. Det finns ju så fina GPS:er idag och en sådan har väl alla. Eller jackan kanske är en sådan där man har i stan, och då är det ju bra med en radioficka på vä arm som man enligt testaren inte kommer åt. Fast innovativt är det.

Är väl inte någon designer från klättermusen som sagt upp sig och börjar jobba för fjällräven? :)

Usch ;), jag gillar inte alls karborrband. De fastnar i vantar och tröjor, det fastnar barr och skräp i dem, de slits ut med tiden och de låter anskrämligt när man försiktigt tar fram kikaren för att titta närmare på vad som rörde sig i busken där framme.

Tacka vet jag stora knappar av den typen som sitter i militärkläder från UK eller Canada...inga sytrådar utan kraftiga band :). Hållbara och enkla att hantera med vantar på...

//J
Håller med om de stora knapparna, på vissa ställen. Vid benslut, ärmslut och för skjortfickorna tycker jag kardborre är perfekt. Lätthanterliga stora knappar har jag gärna för fickorna. Fungerar ju bra och håller, är enkelt när det gäller M/59-brallorna. Kardborre är dock smidigt även för benfickor. Behöver inte vara den grövsta "RRRIITTTTCCCCHHHHH"-modellen;-) Vad jag har svårt för är löjliga små tryckknappar att fnula med.

Raskesven

//J

Håller med! Råkade bryta tummarna en vinter, då blev stora knappar mina bästa vänner. Synd bara att de är "så omoderna" att man inte kan ha de på fler ställen.

Annars är enhandsmanövererbara dragsnören med stopp en favorit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips