Fästa tält på Bergans Trollhetta 95?

Hej!

Nyss fått en Bergans Trollhetta 95 och undrar nu, hur fäster man på bästa sätt ett tält på utsidan av säcken? Finns inte många fästpunkter vad jag kan se... :S

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är ju en riktigt stor säck och med den lilla säcken på baksidan så har man rätt rejäl bakvikt från början. Så jag håller med om att du ska försöka fästa under locket.

Kan du inte förvara tältduk i säcken som vilken packning som helst och endast fästa stängerna på utsidan av säcken? Jag upplever iaf det som mycket smidigare och enklare att justera viktfördelningen.

Vet inte vilka månadsexpeditioner du skall på, men packar du tältdukarna a la regnkapperullning är det gott om plats till duken och tältpinnarna i säcken. De vikta stängerna brukar jag ha på utsidan.
Regnplaggen överst, tröjan och dagens matpåse som nr 2.
70 liter är mycket och 90 måste vara gigantiskt. Har aldrig behövt så mycket plats på mina turer. Men firman skickade ju med en massa saker för otrivsel och bra att ha. Stora säckar brukar bli rejält tunga. Ytterligare ett skäl att gå ner i volym.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips