Fästa paddeln på däck?

Jag vill kunna fästa paddeln på fördäck när jag ligger och guppar. Ena änden av paddeln stoppar jag in under däckslingan i fören men andra änden hänger ju löst. Funderar på att montera någon slags klycka och fästa paddeln i.
Är det någon som har testat eller har en annan lösning?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ett förslag

Montera en gummicord mellan främre dacksfästena.
tr på en träkula ca 25-30 mm i diameter
och tighta sedan cordn hårt
blir lätt att stoppa in paddlen och den håller sig fast bra

Re: Ett förslag

Funderar på att montera någon slags klycka och fästa paddeln i.
Jag har monterat fast 2 klykor bakon sittbrunnen för bekvämlighetsskull när jag stiger i och ur. De underlättar flottörräddning också. Klykorna är väll till för åror på jollar. Jag tog med en paddelhalva till Watski / Marincenter och hittade rätt storlek. Paddeln klickar i hanska lätt.

Eftersom jag använder mina för i och ur stigning samt flottörräddningar så borrade jag hål, satte i skruvar och limmade fast lite förstärkning på undersidan. Om du bara vill sätta fast paddeln så belastas de inte lika mycket så det kanske räcker med att limma fast klykorna. Det kan vara värt att nämna att min gamla Point65 kostade inte särskilt mycket, så att borra i den var ingen stor grej. Jag skulle däremot tänka om flera gånger innan jag satt igång och borrade i en helt ny eller dyr kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips