Läser med intresse om olika konstruktioner av skridskor. Det rör på sig inom utrustningen för långfärdsåkning. Själv är jag ännu så länge traditionalist där jag åker med ett par lätta vandringskängor på vanliga Almgrens wire. Det är en kombination som jag är rätt nöjd med. Har tänkt skaffa ett par kortare skenor bara. Om jag istället har bråttom och vet att isen är bra så kan jag ta mina Viking fartrör (fast häl) eller K2 Svenbock på Maple Blizzard (klappskridskor). Borde jag skaffa mig ett par slapp/glapp? Jag är ute efter funktion och inte experimenterande.
Det jag upplevt är att inga andra skridskor än de jag beskrev först presterar lika bra under långfärdsskridskoåkning. Åkare med slapp/glapp-skridskor har för mycket problem vid sämre isar. Dessutom är jag rädd för att slapp/glapp inte tillåter trixig åkning med stoppsladdar, bakåtåkning, översteg etc (jag leker på isen). Är jag hopplöst stockkonservativ och tio år efter min tid? Eller?
Det jag upplevt är att inga andra skridskor än de jag beskrev först presterar lika bra under långfärdsskridskoåkning. Åkare med slapp/glapp-skridskor har för mycket problem vid sämre isar. Dessutom är jag rädd för att slapp/glapp inte tillåter trixig åkning med stoppsladdar, bakåtåkning, översteg etc (jag leker på isen). Är jag hopplöst stockkonservativ och tio år efter min tid? Eller?