Fältmässiga skridskor för rolig åkning?

Läser med intresse om olika konstruktioner av skridskor. Det rör på sig inom utrustningen för långfärdsåkning. Själv är jag ännu så länge traditionalist där jag åker med ett par lätta vandringskängor på vanliga Almgrens wire. Det är en kombination som jag är rätt nöjd med. Har tänkt skaffa ett par kortare skenor bara. Om jag istället har bråttom och vet att isen är bra så kan jag ta mina Viking fartrör (fast häl) eller K2 Svenbock på Maple Blizzard (klappskridskor). Borde jag skaffa mig ett par slapp/glapp? Jag är ute efter funktion och inte experimenterande.
Det jag upplevt är att inga andra skridskor än de jag beskrev först presterar lika bra under långfärdsskridskoåkning. Åkare med slapp/glapp-skridskor har för mycket problem vid sämre isar. Dessutom är jag rädd för att slapp/glapp inte tillåter trixig åkning med stoppsladdar, bakåtåkning, översteg etc (jag leker på isen). Är jag hopplöst stockkonservativ och tio år efter min tid? Eller?

Lite offtopic men...

Mats R; sa:
Dessutom är jag rädd för att slapp/glapp inte tillåter trixig åkning med stoppsladdar, bakåtåkning, översteg etc (jag leker på isen). Är jag hopplöst stockkonservativ och tio år efter min tid? Eller?

Du är nog 10år före din tid! Om 10år kommer ha superkorta skridskidor med bred midja som ger oöverträffad kontroll på svängarna, dessutom är dom bra till den nya extremsporten vakejumping (hoppa över vakar, slida längs kanter etc!).

:)

/Andreas, kan varken åka bakåt, översteg och nästan inte stoppsladdar!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
trad.

Finns ingen anledning att byta om du trivs med dina skenor! Någon filosof sa att vi kanske borde backa in i framtiden, och i likhet med andra nymodigheter inom ute-segmentet så är det väl just osäkerheten om att man som kund går miste om något, som gör att vi uppgraderar/konsumerar. Låna eller hyr om du är osäker!

Guest

Gäst
ANG. LÖS-HÄL

-Någon filosof sa att vi kanske borde backa in i framtiden-

Om vi ska backa in i framtiden måste jag snabbutveckla min prototyp med lös-tå ? :)

Stefan

Gillar att åka fort och långt men också att "leka och lattja" och skaffade därför ett par Skyllermark ungdomsskridsko 41 cm långa och monterade Salomons SNS-bindning på dessa för att också kunna svänga och göra översteg lättare. De har fungerat utmärkt. På dålig is är det lite trixigare men tycker ändå att konceptet lös häl och kort, lätt skridsko är klart att föredra, bl a är det mycket lättare att göra översteg.

(Val av längd på skridsko styrs ju också av fotstorlek. Har storlek 40 och mycket större kan man nog inte ha på så korta skridskor).

B-O
[Ändrat av B-O 2003-12-04 kl 08:30]

Översteg bakåt med lös häl

B-O; sa:
På dålig is är det lite trixigare men tycker ändå att konceptet lös häl och kort, lätt skridsko är klart att föredra, bl a är det mycket lättare att göra översteg.

Är det någon här som kan åka översteg bakåt med lös häl. Jag kunde det med fast häl men klarar det inte nu.
Några tips på hur man gör.

Jag har tränat rätt mycket och åker nu bra bakåt med lös häl samt gör översteg framåt. Dock inser jag att mina 55 cm:sgriller är lite långa men de är ju så sköna när man kör framåt (vilket jag gör ca 95 % av tiden ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips