Fällräven Anorak no. 8

Nyfiken på detta plagg, är det någon som äger en och kan dela vad de tycker om det? Hittat trådar om den på forumet men inget riktigt bra recension om plagget.

Vad finns det för alternativ om man inte vill hosta upp 4500kr, sett att ITAB har.
 
Fjällräven är säkert jättebra men det motiverar inte med ett pris som är sju gånger högre än Itab´s Moen anorak. Jag själv har en Moen och den är helt kanon för den pengen.
 
Fjällräven är säkert jättebra men det motiverar inte med ett pris som är sju gånger högre än Itab´s Moen anorak. Jag själv har en Moen och den är helt kanon för den pengen.

men den spelar väl i lite andra divisioner när de kommer till användning. Norröna arktis som tidigare nämnts är jämförbar.

ITABS moen skulle jag inte bruka till annat än aktivitet sommartid. Absolut inte på vintern.
 
Fjällräven är säkert jättebra men det motiverar inte med ett pris som är sju gånger högre än Itab´s Moen anorak. Jag själv har en Moen och den är helt kanon för den pengen.

Fjällräven har även andra anoraker i samma prisklass som de anoraks som finns från Bergans , Norröna mfl - dvs runt 1800 kr.

Förstår inte gnället på Numbers -serien, det är en premium-serie med extra omsorg lagt på kvalitet kvalitet och med europeisk produktion. Det betyder inte att alla fjällrävens produkter kostar så.

Uppenbarligen har folk inga problem med att punga ut 3-4000 spänn för random goretex jacka. Eller att Klättermusen har bomullsjackor som kostar runt 3-4000.
 
Plusminusnoll

Hejsan,

Vilken Anorak/Vinterjacka som passar bäst beror ju givetvis på hur och var den ska användas. Vill man "bara" ha med sig ett hyffsat väderskydd för dagsturen så funkar enligt mig Itab's Moen eller liknande hur bra som helst. Har sett farsgubben skida fram i sin snart 30 år gamla, även på den tiden billiga, Fjällräven anorak i typ 30 år nu utan problem....men han skulle å andra sidan inte ens överväga att tälta på vintern för allt smör i Småland :)

Är planen däremot längre vinterturer, framför allt om man tältar, där man i princip får räkna med att skida i hårt väder är det givetvis mycket slugt att investera i ett plagg som ger bättre skydd. Skillnaden är enorm mellan en jacka/annorak där man lagt stor möda på alla detaljer (framför allt huvan) och de billigare alternativen.

Själv skidar jag sedan länge tillbaka (borde bli 20 år....eller typ 200-300 dagar på skidtur....vid det här laget) i en ren bomullsanorak från Klättermusen, motsvarande deras Rimfaxe. Nu är det inte snack om att 5300 kr är ett mycket högt pris, men å andra sidan åldras ju inte bomullsplagg alls på samma sätt som olika former av så kallade diffusionsmaterial och jag räknar kallt med att forsätta använda min Klättermusen anorak i minst ytterligare 20 år....helst längre. Och utslaget på 30-40 års användning blir ju 5300 inte så mycket!

Men vill man ha bäst jacka för pengarna på "vinterexpedition" så skulle jag vilja påstå att plusminusnoll's 3L - jacka är mycket svårslagen i pris/prestanda.

Fjällrävens nr 8 har jag tyvärr aldrig klämt och känt på, så där kan jag inte uttala mig. Tycker dock att huvan ser bra ut....min enda egentliga fundering är om materialet är tillräckligt vindtätt?!? De vanliga klassiska G1000 byxorna är exempelvis långt ifrån lika vindtäta som Klättermusens material i Anoraken och när snöstormen viner kring öronen är ett vindtätt material helt avgörande.

Och vill man spara pengar så kan man som vanligt satsa på gamla militärkläder(http://www.surplus.se/webshop/snoeblus-m-62-oanv_produkt) ... inte det vassaste på marknaden med 129 kr är onekligen svårslaget ....

/ Stefan
 
Norröna Svalbard Arktis - 2000 kr
Klättermusen Rimfaxe - 5300 kr

Varför mer pengar än just bara för att man kan?

Det där med att använda saker i 20-30 år... jag tror att många som köper jackor i denna prisklass vill ha det dyraste utan att det egentligen tillför något mer än ett billigare plagg. Och gärna byta till något hetare året efter. Inte att förglömma dock, Klättermusen håller bra i begagnat värde.
 
bergans morgedal, ren bomull, står emot regn ett tag, bra huva. dessutom går det att få den för runt 1500, ibland billigare om man väntar lite
 
lundhags termik anorak

Fick hem en Lundhags termik anorak i förra veckan och den ser mycket lovade ut. Nu har jag dock "bara" använt den några dagar så hur slitstyrkan är kan jag inte svara på. Men passformen är grym och eftersom det är en så kallad Hybrid med 3-lagers Zethar på huva och axelparti så har den funkar bra i regn (har provat) Kvalitén känns mycket bra!! Lätt att få tack vare dragkedjor på sidan, och ska det bli intressent och se hur dessa blir med höftbältet på ryggsäcken....

Tänkte återkomma med ett lite utförligare test när jackan har använts lite mer..

/ Niklas Axelsson
 

Bilagor

  • 25534.jpg
    25534.jpg
    93.1 KB · Visningar: 3,114
Plagg köps för funktion eller status. Envar får göra sina val. Smart skuren huva är värt mycket och regntät över axlar med.
Vindtätheten kan vara helt avgörande. Om ni inte garderar med täta regnplagg.
Mina anoracks är av olika fabrikat och ålder, har brukat samtliga på vintern även vid styggväder och ingen har varit kass. Men de i vindtätt tyg gillas bäst.
De som skall ha expeditionskvalitet brukar inte komma längre än till solverandan, med få undantag.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.