Lars fälts anorak.

Hej!

Jag undrar vad Lars har för sorts Anorak i klippet nedan. Syns bra vid 5:25 min. Förstår att detta är ett långskott. Men man lär ju försöka :) Är ute efter sköna, enkla, mer skogskläder än blåa fjällkläder. Fjällräven ligger ju nära till hands, fast vill hitta ett annat märke.

http://www.youtube.com/watch?v=Qhr0nYRTRow

Tack!
 
Det är en fjällräven av något slag, det närmaste du kan hitta idag från Fjällräven är nog Mårma
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67031&image=5

Vill du ha en riktig högfjällsanorak så ska du titta på Norröna eller Bergans
http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0118-07 1125
http://bergans.no/sider/bekledning_liste.asp?MenyID=26010
När jag bodde på Svalbard var Fjällräven byxor väldigt populära men när det kom till anorak så var det bara norskt som gällde =)
 
Enligt denna länk är det en specialsydd anorak i Ventile från Taiga... Lars Fält designade ju kläder åt Fjällräven tidigare, FR hade ju en jacka och byxa som hette "Fält" jacka respektive byxa i G1000 (med GoreTex-foder ???) som också hade orangefärgad insida och insektsnät i huvan som den här anoraken i klippet verkar ha.
www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=37894
 
Hej!
Är ute efter sköna, enkla, mer skogskläder än blåa fjällkläder. Fjällräven ligger ju nära till hands, fast vill hitta ett annat märke.

Tack!

Då tycker jag absolut du ska kika på; "vildmarksblus TP-X" i s.k. 1000-väv, från itab, för endast 329:-

art nr; 592-7709 el 7714, 7713

jag har ingen själv men tycker det verkar vara ett klockrent plagg till det priset.
 
Då tycker jag absolut du ska kika på; "vildmarksblus TP-X" i s.k. 1000-väv, från itab, för endast 329:-

art nr; 592-7709 el 7714, 7713

jag har ingen själv men tycker det verkar vara ett klockrent plagg till det priset.

Nja, jag har inte använt den själv men sett den i verkligheten. Den har ingen luva, vilket jag tycker är skönt när det blåser mkt. Dessutom tyckte jag att den verkade ganska liten (anoraker ska vara stora tycker jag), iaf då man köpte den strl som man normalt har, och att köpa större strl än vanligt för att få ett större plagg är ju sällan en bra idé. Nej, det plagget var jag inte så imponerad av.
 
Nja, jag har inte använt den själv men sett den i verkligheten. Den har ingen luva, vilket jag tycker är skönt när det blåser mkt. Dessutom tyckte jag att den verkade ganska liten (anoraker ska vara stora tycker jag), iaf då man köpte den strl som man normalt har, och att köpa större strl än vanligt för att få ett större plagg är ju sällan en bra idé. Nej, det plagget var jag inte så imponerad av.

Problemet är att dom bytte modell för några år sedan.
Jag har en äldre modell i lite tunnare tyg med luva och bra ventilation som dessutom är rejält rymlig.
Förra året tänkte jag köpa en till men nu var det ett rätt grovt tyg och inte i närheten av samma komfort.
 
Norrøna anoraken är sjysst, men helt ärligt skulle jag nog köpt en anojakke idag. Börjar tröttna på över-huvud-grejen. Dessutom väger den jäkligt mycket för vad den är.
 
Norrøna anoraken är sjysst, men helt ärligt skulle jag nog köpt en anojakke idag. Börjar tröttna på över-huvud-grejen. Dessutom väger den jäkligt mycket för vad den är.

Instämmer, glömde säga det, modellen med lång dragkedja är helt klart smidigare att använda, det var dem vi hade på UNIS. Vad det verkar på Norrönas hemsida så tillverkas anoraksmodellen inte längre, det gör valet enklare.
 
Även blixtlåsfria modeller väger, min gamla FM väger 1050g. Det är tyg och snöre samt lite söm.
Sydde en själv i ventile, fick ner vikten till 640 g. Men det är klart att en mindre huva och anpassad till ytterkläder med tomma fickor skulle det gå åt mindre tyg, kanske 100 gram.
 
Nja, jag har inte använt den själv men sett den i verkligheten. Den har ingen luva, vilket jag tycker är skönt när det blåser mkt. Dessutom tyckte jag att den verkade ganska liten (anoraker ska vara stora tycker jag), iaf då man köpte den strl som man normalt har, och att köpa större strl än vanligt för att få ett större plagg är ju sällan en bra idé. Nej, det plagget var jag inte så imponerad av.

fast det är väl ingen som sagt att det här är en anorak? det var ett svar på TRÅDSKAPARENS fråga efter enkla SKOGSKLÄDER inte FJÄLLKLÄDER eller DINA önskemål.

dessutom har BLUSEN den perfekta kompromissen; en ihoprullad huva i kragen


men är det billiga, enkla anoraker, som väger massor och är stora som hus, som efterfrågas rekomenderar jag arméns överdel till snödräkten; kolla på bbfab.se

bara att färga och impregnera efter behov
 
dessutom har BLUSEN den perfekta kompromissen; en ihoprullad huva i kragen
Jag har en sån BLUS och huvan på den är en dålig nödlösning, inte ens en kompromiss. Alldeles för grund huva i tunt stretchtyg som inte är vindtåligt. Jag har mer än en gång tänkt klippa bort den då den bara förtjockar kragen i onödan då den är hoprullad i den...

Har även ITabs äldre fjällblus/anorak som jag gillar bättre, framförallt vintertid, pga liite bättre huva (inte för att den är bra den heller), ventilationsdragkedjor i armhålorna och lite mer vidd i kroppen.

Nya vildmarksBLUSEN känns mer som ett stadsplagg än ett skogsplagg imho.

Nu i somras har jag använt Klättermusens Einride-jacka i tätslagen bomull - helt suverän i sol/regn förutom att den är onödigt tight i kroppen (och priset förstås, även om jag köpte min från fyndlistan).
 
ser lite ut som pinewood annorak mosquito... men det finns väl 100tals sådana annorak(er, ar eller vad det nu blir i plural)

BZ/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.