Anorak för vårvinterfjäll

Hej!

Jag har funderingar på att skaffa mig en Anorak för användning på fjället på våren. Åker mest på tur med längdskidor och det är då jag tänkte använda den. Ser inte behov av massa ...tex material utan behöver en relativt vindtät anorak som andas riktigt bra.

De jag funderar på är följande:

Klättermusen Njal - för dyr egentligen

Norröna - Amundsen (ser ok ut - nån som testat?)

Fjällräven - Kaise eller Gutulia

Lundhags - Backcountry Anorak

ITAB - vildmarksanorak (men då krävs det goda recensioner)


Nån som har åsikter om någon av dessa eller möjligen tips på var man kan hitta nån av dom till bra pris?
[Ändrat av Smogz 2007-03-13 kl 14:03]
 
hur viktigt

är det att det är en anorak? det finns ju andra alternativ som funkar riktigt bra exempelvis löparjackor och andra vindbrytande plagg... som sagt, hur viktig är det att det just är anorak?
 
Nja det är väl inte skitviktigt.


Vad har du för förslag? Viktig att den är vindtät från alla håll. Inte som vissa längdåkarplagg som mest verkar vindtäta från ett håll. Man vill ju kunna stanna av och gräva en grop och dricka lite varm choklad och brassa lite käk i murrikan också..;-)
 
jag använder en vanlig löparjacka till fjälls när vädret tillåter, sommar som vinter, den bryter vinden och när jag stannar och vilar är det bara fram med förstärkning så är saken biff. löparjackor är inte så dyra och är du som jag, en löpare har du användning av jackan vår höst och vinter...
 
Nja jag är nog ingen löpare och jag får känslan att du tar ut dig lite mer än jag på fjället. Dvs svettas mer.

Jag är ute efter en skaljacka för vinterbruk (vårfjäll) som andas bättre än x-tex och som är hyfsat vindtät. Åker inte på fjället när det regnar. Tror jag avstår löparplagget för jag vill inte ha med mig så mycket extrapackning. (iofs har jag med mig pulka och murrika - men det är jag som ska köpa så jag behöver inte vara helt logisk).
 
WARP S6

Återigen kan jag rekomendera WARP S6 Anorak,
kostar fortfarande 149 bagis på stadium.
Vindtät,vattenavvisande och med fungerande ventilation.
Perfekt i blötsnön.


peter
 
Re: WARP S6

ping; sa:
Återigen kan jag rekomendera WARP S6 Anorak,
kostar fortfarande 149 bagis på stadium.
Vindtät,vattenavvisande och med fungerande ventilation.
Perfekt i blötsnön.


peter

Jadu...bäst jag går och tittar på den. Undrar om jag är för mycket prylbög för att gå på en warp..hm..men 149 spänn har man ju råd att elda upp om det är skräp.
 
Blötsnösituationen gör väl egentligen mitt traditionella sommarstuk ganska användbart. Det vill säga en vindblus som är lätt och andas bra. Typ 150 g med huva. När vädret blir blött/blötande har man med sig en lätt mextex-regnjacka som skal. Den funkar ju även i snöstorm, och den bristande andningsförmågan spelar då mindre roll eftersom man bara använder den när man behöver något vattentätt.

I vinter har jag använt en Paramo Velez Smock som jag är mycket förtjust i. Den andas mycket bättre än mextex, är helt vatten- och vindtät och lätt att ventilera. Behaglig närmast kroppen (jag har byxor i samma material).

Den är inte direkt snordyr jämfört med all mextex-jackor, kostade väl 1500-1600 kr ungefär, jag beställde på extrapris från England.
Kolla http://www.paramo.co.uk

Jörgen
 
Re: Re: WARP S6

Smogz; sa:
Undrar om jag är för mycket prylbög för att gå på en warp

:)

Jag tänkte likadant.Det går lätt att 'avmaskera' den dock,två märken av nåt gummiliknande material som bara är att pilla bort.


peter
[Ändrat av ping 2007-03-13 kl 16:56]
 
Ska iallafall titta på warpen...men det lutar nog åt Norröna Amundsen - anoraken. Det är dessutom tillräcligt snygg för att ha på andra ställen än fjället.
 
Smogz; sa:
Ska iallafall titta på warpen...men det lutar nog åt Norröna Amundsen - anoraken. Det är dessutom tillräcligt snygg för att ha på andra ställen än fjället.
Jag har själv en gammal Norrönaanorak av suverän kvalitet. Men för mig känns det som om tiden gått ifrån denna. Min erfarenhet av bommullsanoraker är att just blötsnö leder till att de blir blöta och lätt fryser till pansar när man tar av dem. I dagens läge ser jag ingen anledning att välja plagg av bommull, om man inte enbart prioriterar att den skall vara snygg på andra ställen än fjället. Vilket är helt OK, men det är en annan diskussion än den vi för.

I hård vind med piskande snö, behöver inte vara blöt, så smälter snön ibland av kroppsvärmen när kläderna pressas mot kroppen. Detta gäller kanske framförallt benen, där jag noterat detta med vindbyxor i ett icke vattentätt material.

Allt detta är mindre av ett problem under högvintern då snön är någorlunda torr för det mesta. Men om man specifikt tittar på vårvintern och att det faktiskt kan regna då så föredrar jag ett regntätt plagg.

Men att ständigt gå i Mextex känns inte som något alternativ, det andas för dåligt, det har du alldeles rätt i. Så den lättaste kombinationen är utan tvekan ett tunt vindplagg av syntet med huva, på ca 150 g och en mextexjacka eller anorak med huva på 200-250 g att ta på vid behov.

Som ett stadigare plagg för hela vintern, som man kan ha på sig hela tiden utan kondensproblem och som ändå är vattentätt kändes därför Paramo som ett intressant alternativ. Den har visat sig leva upp till förväntningarna. Men Velez väger över 800 g, så det är inget lättviktsalternativ.

Jörgen
 
Ok..bäst att jag förtydligar användningsområdet.

Jag har fått barn för 5 månader sedan. De turer jag tänker använda anoraken för är följande.

Kring påsk - dagsturer på fjället med turskidor, fru, barn, dragpulka, spade, liggunderlag/renskinn, murrika.

Under dessa turer när frun ligger och gassar i solen räknar jag med att ta en sväng runt i terrängen. Antingen tar jag snöskorna upp på en topp och snowboarden ner. Eller så tar jag en tvåtimmars tur med skidorna.

Vi lär knappast göra detta i snöstorm utan det är en finvädersjacka som andas bra vid ansträngande aktiviteter och som kommer att utsättas för vind - inte snö och regn.

Sen kommer den säkert att användas på fisketurer eller andra uteaktiviteter vår, sommar och höst också.

Därför duger bomull bra åt mig...men Paramo-Fuera smock är också intressant - då den bara kostar 103$ inklusive frakt till sverige. Eftersom det är en UK-sida borde man slippa tull va?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.