Fällkniven F1, ska det vara så???

Hej,

Jag har en "Fällkniven" modell F1 som jag hittils inte utsatt för särskilt omild behandling. I helgen använde jag den dock i samband med rådjursjakt, för att hugga i leden ovanför klövarna för att lättare kunna bryta av dem efter flåningen.

När jag kom hem och diskade kniven kunde jag konstatera att den fått ett antal djupa hack i eggen.
Detta av att jag huggit i ben ett antal gånger...

Fråga: ska det verkligen vara så? Jag trodde att denna typ av knivstål skulle palla för betydligt mer utan att gå sönder? Eller?

Mvh//Janne
 
En vass knivegg är ju ganska känslig och det är nog inte att rekommendera att hugga i ben med dem. Urbeningsknivar brukar slipas med en högre vinkel för att tåla större påfrestningar men då till priset av ett högre skärmotstånd. Det är alltså inget fel på kniven i sig utan snarare så att eggens slipning ej varit avsedd för det du utsatt den för. Det är i alla fall mitt antagande.

MVH
David
 
Fällkniven

Jag använder min S1 "skogskniven" för sådanna göromål med bra resultat, den tål lite mer "grova" föremål än F1.
F1:an kan liknas en aning VM1:an från samma företag som jag använder för att flå, snittstycka, bre mackor och andra lättare uppgifter, VM1 hänger alltid med i byxlinningen, medans S1 får vara i ryggsäcken för större uppgifter.

Jag skulle råda dig att skaffa en S1 till de tyngre jobben och behålla din F1 för samma ändamål jag använder min VM1.

Fällkniven är dyra, men de har förbaskat bra knivar.

Vill du återfå hög finish och en väslipad kniv anlita samma företag jag anlitar http://www.eggen.se, de kan knivar på sina tio fingrar utan att råna dig för det, utslaget på ett år är det billigare att skicka in kniven till leffe på sliperi eggen än att köpa dyra slipstenar som man ändå inte klarar av själv, det är en konst att slipa knivar och skall göras av fackman.

Hälsningar
Christos
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.