Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ?

Har spanat in Bark River Bravo 1 och undrar om det är någon här som använder Bark river knivar?
Alla kommentarer är välkomna

Dom kostar ju en hel del då man får även betala skatt för att få dom hit från USA. Så jag kanske inte bara vill kasta iväg en beställning och chansa.
Bravo 1 med stål i cpm 3 v stål så slutar ju priset på ca 2200 kronor
Ni undrar säkert vilket användningsområde jag ska ha den till och det är blandat. Jag ska inte bara hugga ved med den.
Jag gillar storleken på den kniven och att den har en hel del tyngd i sig.
Jag har för länge sen använt en Fällkniven A1 som jag gillar förutom att den är lite lång.
Vill inte ha FK S1 då jag inte tycker om balansen i den.
FK F1 är helt ok men på gränsen till liten i min smak
FK NL5 Idun e säkert jättefin men börjar bli väl dyr (runt 3000:)

FK= Fällkniven
 
Tunga arbeten, slag, vridningar och bändningar = Bravo 1

Tyngdpunkt på skärarbeten, campingliv och eventuellt fiske/jakt = FK

~Paul~
 
Min fader hade för ett tag sen en Fox River Recurves från Bark River som han var missnöjd med sin. Trähandtaget var inte jätte välbyggt och kniven överlag hade dålig balans. Idag har han samma kniv som jag nämligen Fällkniven F1. Riktigt bra kniv.
Visst kanske inte den största men jag har använt den till allt ifrån mindre slakt/fiske till vanligt bruk i skogen. Har alltid min med mig. Ska jag hugga ved så har jag antingen FK A1 eller en liten yxa från gränsfors.

En annat tillverkade som ska vara bra är http://www.helle.no/. Har själv inte ägt en kniv från helle men har höra mycket bra om dessa knivar.
 
Min fader hade för ett tag sen en Fox River Recurves från Bark River som han var missnöjd med sin. Trähandtaget var inte jätte välbyggt och kniven överlag hade dålig balans. Idag har han samma kniv som jag nämligen Fällkniven F1. Riktigt bra kniv.
Visst kanske inte den största men jag har använt den till allt ifrån mindre slakt/fiske till vanligt bruk i skogen. Har alltid min med mig. Ska jag hugga ved så har jag antingen FK A1 eller en liten yxa från gränsfors.

En annat tillverkade som ska vara bra är http://www.helle.no/. Har själv inte ägt en kniv från helle men har höra mycket bra om dessa knivar.

Nackdel med deras handtag e väl oxå att man får stål mot handen och det kan ju bli lite kallt om det inte är sommar. Å det är det ju inte året runt
 
Min fader hade för ett tag sen en Fox River Recurves från Bark River som han var missnöjd med sin. Trähandtaget var inte jätte välbyggt och kniven överlag hade dålig balans. Idag har han samma kniv som jag nämligen Fällkniven F1. Riktigt bra kniv.
Visst kanske inte den största men jag har använt den till allt ifrån mindre slakt/fiske till vanligt bruk i skogen. Har alltid min med mig. Ska jag hugga ved så har jag antingen FK A1 eller en liten yxa från gränsfors.

En annat tillverkade som ska vara bra är http://www.helle.no/. Har själv inte ägt en kniv från helle men har höra mycket bra om dessa knivar.

Glömde en sak. Jag har lite dålig erfarenhet av helle. Många år sen köpte jag en helle men läderslidan tappade spänsten och den lilla läderflärpen som ska träs på den metallknopp på knivens handtag blev så slapp så kniven kan ramla ut och det är inte bra. Flera gånger tappade jag kniven pga detta
 
Får väl skaffa en FK F1
Du har nån Barkie va ?
Tycker jag känner igen dig från nån diskussion

Har inte någon Bravo men väl ett flertal Bark River och Fällkniven.

En Bravo 1 i 3V stålet kan inte vara fel för grovjobb!
Numera har de också skruvade nitar istället för pins.

Ett bra alternativ från Fällkniven är H1 i VG-10.
Den tål mycket stryk och har ett mkt ergonomiskt skaft i Thermorun gummi.
Och ingen strålningskyla från tången.
Zytelslidan tål vatten och har dränering.
För grovjobb är den mitt val.

Mikael
 
På FK slipper du den exponerade (kalla) tången och hal micarta. Men visst gör BR en del fint :) Var själv nära köp på Bravo 1.5 nyligen men blev en FK A2 istället.
 
Har inte någon Bravo men väl ett flertal Bark River och Fällkniven.

En Bravo 1 i 3V stålet kan inte vara fel för grovjobb!
Numera har de också skruvade nitar istället för pins.

Ett bra alternativ från Fällkniven är H1 i VG-10.
Den tål mycket stryk och har ett mkt ergonomiskt skaft i Thermorun gummi.
Och ingen strålningskyla från tången.
Zytelslidan tål vatten och har dränering.
För grovjobb är den mitt val.

Mikael

Jo den har man ju hört om och vissa föredrar den framför F1. Hur tycker du den är jämfört med F1 ?
Vilka Barkisar har du ? Och till vilka syften för respektive?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
100826 Frost River pack Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.