Fällkniven F1 eller S1

Det verkar vara bra knivar, men lutar lite åt mora 2000 just nu. Fördelar och nackdelar mellan dessa knivar?

Har själv fällkniven F1 och jag gillar den inte alls, tråkig slipning som ger kass skärpa, gjord för hålla en lite sämre skärpa men under längre tid. Jag skulle köra på Mora om du inte vill gga för stora pengar. Köpte en EKA W12 som jag gillar skarpt, men tyvärr ser den lite för combat ut, men den är så skön att använda så den får bli min nya utekniv, dessutom lätt att hålla vass.

Nackdelen, med Mora/Hultafors är att slipningen gör eggen känslig, dock lättare att fä vass igen med ett vanligt bryne.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
F1

Som rubriken lyder så behöver jag välja mellan Fällkniven F1 och S1. Jag har planer på att spendera tid med att grilla osv i skogen, men också några övernattningar. Sedan ska jag också fjällvandra en hel del i sommar. Tacksam för svar.

Dyra grillpinnar blir det. Som ägare av en F1 med läder slida så gillar jag den dolda kniven på slidan. Kniven är aningen kort för spänta ved men fungerar absolut. Ett grovt verktyg är det. På fjällvandringen är det en U2 runt halsen som åker med.

Mora 2000 är en riktigt bra kniv. Om det vore världens enda kniv modell så vore det inget synd om oss människor. Skär bra är slitstark brukssnygg men flärdstygg.

Som svar på original frågan skulle jag säga F1. Kraftig och stadig kniv något tung men för de flesta ändamål lagom stor. Har bra variation på val av slidor Och lämpligt stor att bära på bältet i byxan.

Har haft en F1:a, visst stark som f*n, vass, rosttrög, men jag kom inte överens med den. Så jag sålde den på Trattis och köpte en Casström skogskniven av förra modellen med ekskaft, den trivs jag bra med!

Sedan så mora 2000 är en mycket bra kniv och jag har en som varit med i snart 10 år och kommer säkert att klara 10 till.
Så köper jag med hjärna och plånbok, Mora 2000, köper jag med känsla då blir det något annat!

Mora har ett allroundblad med skandinavisk slipning som funkar till det mesta det finns anledningar till att en kniv blir klassisk. Jag gillar helles allround knivar med av samma anledning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips