• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Facebook gilla-knappen spårar dig

Det här liknar en facebook konversation i rätt så stor grad. Jag tycker att om man har behovet så är det väl lika bra att gå på "the real thing". Har man inte behov av att komma ut med sina åsikter eller synpunkter så kan jag förstå att man avstår. Men att köra FB statusuppdateringar på Utsidan och påstå att det på nåt sätt är mognare eller modernare än nåt annat känns underligt.
 
Hmm, jag har haft ett konto där. De tog bort det utan någon förklaring. Kanske var det lika bra, Facebook verkar vara ett ytterst tveksamt företag. Det verkar liksom som att de inte har något grundläggande säkerhetstänk bakom sin plattform. De ändrar så mycket hela tiden, och beter sig ruggigt förvirrande varje gång de gör det.

Sen gillar jag inte att de "nästlar sig in" i så mycket av webben heller... det roliga med internet har ju på något sätt varit mångfalden utav olika konstruktioner. Sen precis som trådskaparen nämner - kanske inte så bra att ett enda multinationellt företag trackar varje websidesbesök. Pluginen AntiSocial finns dock till flera webläsare och blockerar all trafik till Facebook.
 

clindh

Forumvärd
Det finns säkert vissa farhågor med att lägga mycket av sin privata kommunikation hos andra företag men rätt svårt att undvika...

Men man kan ju inte skilja ut bara Facebook, Google vet minst lika mycket, om inte mer om våra nätvanor och kommunikation än Facebook - många använder Gmail för sin dagliga privata kommunikation, och allt man söker på hos Google loggas ju. Kolla tex https://www.google.com/history/?hl=sv och https://www.google.com/dashboard/ för en liten summering.

Man får helt enkelt ha sådant här i åtanke i all kommunikation på nätet, vare sig det är på stora jättar som Facebook och Google, andra aktörer som är inblandade i ens kommunikation - tex mobilteleleverantören och på mindre sajter.
 
Nu är väl googles webhistorik inte påslaget som standard, det var det inte för mig iallafall. Men däremot är det riktigt att de alltid sparar alla sökningar internt (hävdar att de avidentifierar IP/användarkonto från sökningarna efter sex månader dock.)

Och jo jag är för övrigt med på att Google kan vara ett minst lika stort hot mot nätintegriteten som FaceB, särskillnaden är att de i min mening inte betett sig inkonsekvent och underligt än så länge.
 
Sådant får man nog ta som internetanvändare. Ingen är riktigt anonym, och personligen känner jag inget behov av att skydda min ipadress.

Men visst kan det vara jobbigt för de som inte har "rent mjöl i påsen". Å andra sidan kanske det är lika bra att de kan spåras;)

Det där är ett dåligt argument. Vem bestämmer vad som är "rent mjöl"?

Bara för att det man gör är lagligt så vill man inte att det ska kunna registreras hur som helst.
 
Utsidans uppgiftshantering

Mer intressant i i det här forumet är vilka uppgifter som utsidan har tillgång till, vilka uppgifter de sparar, hur länge uppgifterna sparas och vad som händer med uppgifterna efter att man har avslutat sitt medlemsskap.
 
Om man vill undvika Facebooks spårning så är det än så länge någorlunda enkelt, om man använder Firefox.

1. Skaffa AdblockPlus.
2. Välj Tools -> AdblockPlus Preferences.
3. Klicka på Add Filter.
4. Skriv in *fbcdn.net/*
5. Upprepa 3 och 4 för *facebook.com/* och *facebook.net/*

Om man av någon outgrundlig anledning vill logga in på Facebook någon gång så kan man stänga av blockeringen tillfälligt, klicka på ABP-ikonen uppe till höger och avmarkera "Enable Adblock Plus".
 
Senast ändrad:
Är ni rädda, sluta surfa. Flytta till en kåta utan el i skogen! Skaffa ett camonät för att minska risken för satelitspaning!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.