F.d hundägare

Raskesven; sa:
... anser du att allt utom några tusen getingar som eventuellt under vissa omständigheter kan tänkas vara presumtivt farligt för människor, eller som kan påverka människors beteende ska bort? Eller är det bara rovdjuren? Rovdjuren förresten, är det bara vargen du tycker ska bort eller gäller det björn, lo och järv också?

Rakesven till rakning ...

Vi kan väl hålla oss till vargen så länge? För annars kommer jag att fråga om du vill se den sibiriska tigern rota sig i dom svenska jordbruksbygderna så snart nån arkeolog hittat benrester från stenåldern.

I civiliserade samhällen låter man dom svaga människornas intressen gå före både dom starka djurens och dom starka människornas. Ska vi å andra sidan prata om icke-civiliserade samhällen har jag en mängd förslag - som ni inte vill höra.

Kan inte vargvännerna nöja sig med att åka till Kolmården och låta sig nosas på? http://web.telia.com/~u86106895/vargar.htm
Redan beståndet av varg i svenska djurparker är väl tillräckligt för att trygga vargsläktets överlevnad.

PS. Här arbetar vi natt! För de är dom mest envisa som vinner. :)
 
mellpat; sa:
Kan inte vargvännerna nöja sig med att åka till Kolmården och låta sig nosas på? http://web.telia.com/~u86106895/vargar.htm
Redan beståndet av varg i svenska djurparker är väl tillräckligt för att trygga vargsläktets överlevnad.

PS. Här arbetar vi natt! För de är dom mest envisa som vinner. :)

Varför är det bara rovdjur som bara skall hållas i en liten population i djurparker? Det skulle vara mycket lämpligare att ha ett 100-tal älgar i djurparker och utrota alla vilda älgar (som vi tidigare gjorde med vildrenen). Älgen kostar många 100-tals miljoner/år och dödar ett 15-tal personer/år.
 
Att populationen av älg är för stor är det väl få som ifrågasätter. När kungar bötfäller fogdar (landshövdingar) som försöker göra något åt saken blir det galet.
 
mellpat; sa:
När kungar bötfäller fogdar (landshövdingar) som försöker göra något åt saken blir det galet.
Och du ser inget "galet" i att landshövdingen först tar emot gratisjakt av Sveaskog, som sedan får ökad älgkvottilldelning av samme landshövding? En "slump"?
 
I mitt idealsamhälle skulle landshövdingar stå högt över vanligt folk.
För dom skulle varit utvalda/utsedda på grund av personliga egenskaper såsom omutbarhet.
 
Du sköna nya värld...
Men verkligheten är som den är med politiska utnämningar efter lång och trogen eller bok...
Ingemar du kanske även skulle föredra en upplyst despoti?
Frågar bara stillsamt....
[Ändrat av johankse 2006-12-04 kl 09:40]
 
Upplyst despoti är vad vi har i Kina. Omutbara mandariner blir från tidiga år utbildade till att styra. Tror inte att demokratierna i väst kommer att klara den utmaningen.

I Sverige liksom i Nordkorea tror sig folket leva i den bästa av världar. Bägge kan inte ha rätt men bägge kan ha fel.
 
mellpat; sa:
För att Maria kanske inte är lika mycket "hårding" som t ex jag? Som kan ta och ge mycket skit för att försvara vad jag anser vara en god sak, som t ex en levande landsbygd fri från onödiga faror.

Och du menar att vargen skulle vara en "önödig fara"? Då finns det betydligt onödigare saker som orsakar betydligt fler dödsfall (framförallt hos människor).

Borde inte även städer vara fria från onödiga faror? har du sett i tidningarna hur många människor som attackeras av hundar? Ska vi skjuta av vargen så att hundarna kan flyttas ut i skogen och förbjudas i städerna kanske?
 
Du diskuterar utifrån den felaktiga förutsättningen att människor har en rationell inställning till fara.

Om vi haft varg här i skogarna på Södertörn hade jag varit lite orolig när min fru igår gick en långpromenad ensam i skogen. Men varken hon eller jag är rädd för varg.
 
mellpat; sa:
Upplyst despoti är vad vi har i Kina. Omutbara mandariner blir från tidiga år utbildade till att styra. Tror inte att demokratierna i väst kommer att klara den utmaningen.

I Sverige liksom i Nordkorea tror sig folket leva i den bästa av världar. Bägge kan inte ha rätt men bägge kan ha fel.

Men det farligaste som finns i både "demokratier" och despotier är ju en hårdför tjänsteman med en kulpenna. Som onödiga faror skall vi då avlägsna både tjänstemän och kulpennor?? Du kanske har fler käcka förslag?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.