F.d hundägare

johankse; sa:
Men det farligaste som finns i både "demokratier" och despotier är ju en hårdför tjänsteman med en kulpenna. Som onödiga faror skall vi då avlägsna både tjänstemän och kulpennor??

Marknaden klarar dom flesta problem. Marknadskrafterna utrotade vargen i Sverige men bevarade den i djurparker. Sedan kom tjänstemän, sådana som utan skam i kroppen ger spridning åt attitydundersökningar som "visar" att dom som är mest mot vargen inte är dom som blir mest drabbade av dess härjningar. "Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden". Jo man tackar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg
 
det e så synd om alla i vargområdena men dom verkar inte speciellt intresserade av att skydda vare sig tamboskap eller jakthundar och men det bristande intresset så skall man vara lite försiktig att gnälla, det finns en risk att man får opinionen emot sig..

Följande faktum är ganska svåra att bestrida:

1. Det finns många andra jaktformer med hund än just löshundsjakt..
2. Med ett riktigt byggt el-stängsel så tar inte vargen sig in till tamdjuren..
3. Vargen är ofarlig för människor.


så va e problemet?

.
[Ändrat av -PaTRiC- 2006-12-04 kl 14:06]
 
Problemet är att ni inte håller med mig. Men det gör inget för opinioner är överskattade. Slagsnaror, åtlar och webbkameror är underskattade. Snart får vi väl se webbsidor med nya kreativa förslag för vargbekämpning. Jag har flera idéer på området varav slagsnara är en ...
 
mellpat; sa:
Problemet är att ni inte håller med mig. Men det gör inget för opinioner är överskattade. Slagsnaror, åtlar och webbkameror är underskattade. Snart får vi väl se webbsidor med nya kreativa förslag för vargbekämpning. Jag har flera idéer på området varav slagsnara är en ...

ganska intressant att se hur kreativiteten sprudlar när det kommer till att döda och hur trögt det går när det gäller att förebygga.. hade töffarna koncentrerat sig på att stängsla sina marker med riktiga el-stängsel istället för att bygga giftåtlar så hade vi inte haft ett problem.. jävla trams!
 
Hur var det nu alla som inte är med mig är mot mig.....ack, ack, sick

I länder med högre vargpopulation än sverige har jag sett det sorgliga resultatet av kombinationen sax-barn, trist och onödigt....

SGT är heller ingen kul lösning men givetvis ett av flera fullt förståliga resultat när myndighetsföreträdarna lyssnar bara på ena sidan...

Jag har inget emot varg men helst inte i stan...jo men kanske i fjollträsk..
 
mellpat; sa:
Problemet är att ni inte håller med mig. Men det gör inget för opinioner är överskattade. Slagsnaror, åtlar och webbkameror är underskattade. Snart får vi väl se webbsidor med nya kreativa förslag för vargbekämpning. Jag har flera idéer på området varav slagsnara är en ...

Haha har inte du gjort bort dig tillräckligt tycker du...?
Eller det kanske är meningen.

/mattias
 
jag e lika trött på vargförespråkare som på varghatare, ingen av sidorna försöker nå varandra eller på något sätt mötas gällande en gemensamt fungerande rovdjurshållning.. jäkla sandlåda..
 
Sandlådan är tillskapad. Storsamhället vill ha vargar men på sådant sätt att småsamhällen får ta smällen. Jag är på dom smås sida, inklusive vargarnas.
 
mellpat; sa:
Sandlådan är tillskapad. Storsamhället vill ha vargar men på sådant sätt att småsamhällen får ta smällen. Jag är på dom smås sida, inklusive vargarnas.

förklara konkret vad vargen gör som skadar småsamhällena som inte kan lösas med utbildning, bättre stängsel och givetvis en vettig avskjutning av icke önskvärda individer?
 
mellpat; sa:
Elstängsel kring min frus vandringsväg i skogen igår?

eh.. vargen är ofarlig för människan.. 99% av alla som trott sig sett varg i det vilda har sprungit på en jämte eller gråhund.. näää, mellis.. bättre kan du, kom med lite argument som håller..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.