Extra paddel, hur viktigt?

Ser inte extrapaddel som ett måste.

Men kan vara vettigt att ha med i gruppen. Att avlasta en överansträngd handled kan vara avgörande för att kunna komma i mål på en veckopaddling. En K2 i en grupp med mestadels K1 kan tjäna samma syfte.

Vid de flesta friluftsaktiviteter är det vettigt att skära ner mängden prylar. Hur man kompromissar kommer att variera.

Flytväst ser jag för min del som obligatoriskt liksom paddelkapell. Leder jag en grupp så är det reservkapell och reservpaddel som jag tar med extra, speciellt om det är hyrkajaker där risken för haverier av utrustningsdetaljer är större.

Thure
 
Varför ska man ha med sig extraslang när man är på cykelsemester? Våra förfäder lärde oss väl inte att få punktering? Man kan ju cykla på fälgen resten av turen istället, dessutom jävligt macho och respektingivande.

Nja att ha med en extra slang på cykelsemester är inget problem för det har man (jag) alltid liggande i sadelväskan oavsett.
Att ta med en extra paddel på kajaksemestern är ett rejält bök pga att den är otymplig och tar mycket plats på liten yta - även när den är delad.
 
Ett möjligt tips till dig Thure och andra som hyr ibland: En bra uthyrare som har båt skulle åka ut med en ny paddel om en kund drabbas av paddelbrott i närheten. Ni kan ju höra med uthyraren vad denne har att säga om det.
 
Ett möjligt tips till dig Thure och andra som hyr ibland: En bra uthyrare som har båt skulle åka ut med en ny paddel om en kund drabbas av paddelbrott i närheten. Ni kan ju höra med uthyraren vad denne har att säga om det.
Jag har ingen aning i vilka vatten du paddlar, men jag känner flera uthyrare här kring Göteborg och ingen har båt.
Och ingen vill tvinga dig eller någon annan att ha ett extra paddel med. Däremot finnas det jo i tråden några vettiga argument varför det kan vara på sitt plats.
 
Nja att ha med en extra slang på cykelsemester är inget problem för det har man (jag) alltid liggande i sadelväskan oavsett.
Att ta med en extra paddel på kajaksemestern är ett rejält bök pga att den är otymplig och tar mycket plats på liten yta - även när den är delad.
Tack för upplysningen. Jag har faktiskt aldrig lagt märke på det under alla år, men nu när du säger det :eek:
 
Olyckshändelser inträffar ==> alltid extrapaddel med.
Jag har en billig delbar paddel som extrapaddel, tar lite plats och sitter där den sitter, på däck. Inget meck eller fix tills jag behöver den.
Använder den ibland bara för att ett reservsystem måste aktiveras emellanåt för funktinskontroll :cool:
 
DDeninger: Då vet du att just dessa uthyrare inte kan köra ända fram med en ny paddel. Men de skulle kunna köra så långt de kan med bil, och kunden ta sig dit med en skadad paddel. Eller så använder man någon utomstående båttransport för att överbrygga hela eller delar av mellanskillnaden. Är man samarbetsintiktad och en gnutta kreativ så går sådant här att lösa.

Ordnar man organiserade turer för andra finns det andra i kontaktnätet som kan rycka in och lösa denna och liknande situationer.
 
Det har inte jag och skulle inte vilja ha heller om jag går runt av misstag så vill jag inte ens riskera att trassla in mig i nåt snöre som förhindrar roll eller uppgång med flottör.

Då gör du bäst i att ha med dej en extra paddel. Jag förstår inte hur fångstremmen kan förhindra en roll. Min fångstrem är som en telefonsladd, så den är inte som ett sladdrigt snöre och då ser jag att risken att trassla in sej, som minimal.
 
Har oxå märkt att paddelsnöre / fångstrem är ett hett ämne. Den ena gruppen påpekar att du kommer att dö om du använder det, den andra gruppen säger att det är nödvändigt så att man inte förlorar paddeln.
 
Jag har varit med om att paddlar gått sönder, vid kraftigt paddeltag, grundkänning eller på land, när någon trampar på den t ex. Har dessutom reparerat ett antal av kompisars paddlar i klubben. Så visst, det händer. Inte ofta men konsekvenserna kan bli ganska stora om det sker vid fel tillfälle.

Ser lite varianter; 1. En annan typ av paddel - för att kunna variera paddelstilen. 2. En billig paddel som funkar som moderna reservdäck - du kommer hem men inte mer. 3. Det jag själv föredrar - en fullgod paddel som gör att du kan fortsätta turen utan problem. Eller låna ut till någon i gruppen som behöver byta.

Om jag paddlar kortare turer eller nära land skippar jag extrapaddel men annars är den alltid med. Ligger fastspänd på fördäcket och lätt att nå om det skulle behövas. Varken krångligt eller i vägen. Har däremot aldrig paddelsnöre eftersom jag varit med om trassel både vid rollar och andra typer av räddningar. Men många har andra erfarenheter och tycker det är bra.
Oavsett vilken variant av utrustning du väljer, med eller utan extrapaddel, paddelsnöre osv, bör man vara vara medveten om dess för och nackdelar, och anpassa paddlingen därefter. Träna ofta, i de förhållanden och med de kompisar du brukar paddla med..

/ Ulf

finland180714-01_209la.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
MFDN Ny "extra" kajak? Paddling allmänt 7
asintorn Flytande släp till kanot för extra packning? Paddling allmänt 23
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
stubbs Reval vs. Mari 3 extra Paddling allmänt 5
slottsbron Reval, Mari Extra kontra Point 65 K1S/K1XP? Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.