Extern strömkälla till Magellan Blazer 12?

Hej!
Har läst lite om egehändigt gjorda batterieliminatorer och det verkar ju går bra, att antingen bygga en själv eller köpa en.

Men jag undrar hur jag kopplar in den på min Blazer 12. Gör det något om jag vänder strömmen fel, kan den gå sönder?

//Tomas
 
Mår dåligt

Många elektronikapparater mår väldigt dåligt (går sönder på ren svenska) av fel polaritet på matningsspänningen. Jag är mycket noggrann med att kolla att polariteten är rätt när jag gjort en egen matningskabel. Till en sån dyr sak som GPSen kontrollmäter jag 2 gånger innan, då jag vill inte ägna mig åt förstörande provning.

Per Brune
 
Hur ser jag polaritet på GPS:en?

Hej Per!
Då ska jag nog inte chansa. Problemet är att jag inte kan se på GPS:en vilket som ska vara + och -. Det sitter två kontaktytor på baksidan av gps:en, men ingen ledtråd om vilket som är + och vice versa.

Någon som vet?

//Tomas
 
Bör stå i instruktionsboken

Jag har visserligen en Garmin, men det skull förvåna mig mycket om det inte står i instruktionsboken (manualen). Kolla också max tillåten spänning, för Garmin 12 är det 5-8 V, och på eTrex 3 V.
Polariteten och spänningen på spänningskällan kollar man enklast med en voltmeter,eller vanligen en multimeter.

Per Brune
 
Står inte i handboken

Hej igen!
Tyvärr står det inte i handboken, det litteratur jag fick med GPS:en då jag köpte den för två år sedan om jag inte minns fel.

Om strömkälla står det: 2 LR6 alkaliska batterier eller 3,6VDC (+-2%) 100mA direkt eller 9-16 VDC med Magellan External Power Cable.

Thats it!

På tal om alkaliska, fungerar det lika bra eller sämre med laddbara Nickele metallhybrid batterier tror du?

Jag tänkte försöka koppla GPS:en till ett bilbatteri (12V) i båten och vad jag förstår ska ju det gå bra då det ligger mitt i det tillåtna intervallet. Problemet är bara som sagt att lura ut hur jag ska släppa på strömmen till GPS:en.

//Tomas
 
Hmm tänkte fel...

Glöm det där med att koppla den till 12V det vore kanske inte så bra:) Det kan man kanske bara göra med Magellans adapter. 3,6V är väl den spänning man ska eftersträva, antar jag.

//Tomas
 
Hårda krav

3,6 VDC (+-2%) är väldigt hårda (stränga) krav. Det medför nog att Magellan tar rejält betalt för sin External Power Cable. Då duger det inte med Biltemas DC/DC –omvandlare som jag tipsade om 2001-05-18 (först nu upptäckte jag att jag korrekturläst detta tips dåligt, DC/DC ska det vara och ingen ting annat, men det förstod väl alla).

Beträffande batterier så kolla i ELFA-katalogen där beskrivs batteriers egenskaper. Jag för min del använder uppladdningsbara Nickel metallhybrid (NiMH) till min GPS, och visst funkar det. Energiinnehållet i NiMH är inte lika stort som i alkaliska batterier, men uppladdningsbara NiMH batterier är mycket billigare och miljövänligare i längden. Jag har 2 uppsättningar batterier, för ibland glömmer jag ladda batterierna när jag kommer hem och ibland glömmer jag att slå av GPSen.

Skulle jag köpa batterier i dag skulle jag nog prova de uppladdningsbara alkalibatterier som finns på Jula.

Tyvärr har jag inte ”hittat” någon laddare till NiMH batterier med 12 VDC matning till humant pris, 1395 SEK + moms på ELFA tycker till och med en ”prylnisse” som undertecknad är blodigt. Ska kolla 32-1778 hos Clas Ohlson om den går på 12 VDC nästa gång jag har vägarna förbi i Stockholm, det var tänkt till i morgon men alla tåg är inställda denna vecka p.g.a. banarbeten och att åka buss 11 mil enkel resa gör jag inte frivilligt.

/Per Brune Västerås
 
Ang. hårda krav

Det är väl ett typiskt sätt att tillbehören ska vara helt nödvändiga. Helst ska det vara omöjligt att använda piratgrejor...


3,6V +-- 2% står det visserligen. Men de laddbara batterier jag kört med nu ger bara 1,2 V vardera alltså 2,4 V. Även med 1,5V batterier blir det ju bara 3V, det blir inga -2% snarare 20%. OCh det går bra, så kanske det inte är så kinkigt när allt kommer omkring?

JAg har en digitalkamera där jag hade liknande problem. Där ville jag koppla in en adapter från 220V till 6,5 V. Jag rådfrågade en elektronikkunnig bekant och han tyckte inte att det vara så kinkigt. Exempelvis så kan ju nätspänningen variera 10-20%. Det gäller ju ett bilbatteri också som kan hamna på 13-14V. Men det kanske är känsligt just med GPS och det är där Magellans adapter borde komma in i bilden. Den kanske är så finurligt konstruerad att den ger en jämn spänning på 3,6V vare sig batteriet levererar 10 eller 14V.

Men då kvarstår frågan varför 3,6V och inte 3V som två LR6-batterier vanligen ger?

//Tomas
 
Ang hårda krav

Att den behöver 3,6 volt beror antagligen på att den inte går över från batteridrift förrän spänningen överstiger 3,6 volt.
Min Magellan Tracker går bra på nästan vilken spänning som helst som överstiger 4 x 1,5 volt med råge. Max tror jag dock ligger på 16 volt. Använder orginaltillbehör. Pirat skulle jag inte våga mig på, GPS är fortfarande för dyra grejor för expriment.
 
Nokia laddare

Till min biltelefon har jag en laddare som ger 3.7v 1.3va En sådan kan ju inte vara så dyr att införskaffa. Skall man minska spänningen kan man ju alltid förlänga kabeln så det blir ett spänningsfall på 0.1v. Troligtvis inte exakt men lite i alla fall.
 
Laddbara batterier

Jag kan rekommendera Demacell, som bl.a. säljs av Clas Ohlson. Det är laddbara alkaliska batterier med en spänning på 12V. Jag kör sådana till såväl GPS som till handdator och tycker att det fungerar utmärkt!

/Janne
 
Laddaren ger inte 3,7V

Hej Fredrik!
Det lät jättebra men så var jag på Jula och kollade. De var vänliga nog att mäta utspänningen från diverse adapters/laddare åt mig. Det visade sig att Nokias laddare till telefon som ska ha 3,7V ger 12V! Det sitter alltså någon form av reglering i telefonen som sänker spänningen.

Därför föll den idén, tyvärr.

Nu har jag dock konsulterat en vän som har möjlighet och kunnande att löda en spänningsdelare åt mig så jag får 3,6V. Så det löser sig ändå. Magellans adapter kostar 395:- och då jag inte gav så mycket för GPS:en för ett par år sedan känns det lite mycket tycker jag.

Jag hittade dock en bra hållare på Biltema för 19,90kr. Det är bra tycker jag, den är till Nokia 6110 tror jag men den kunde lika gärna vara gjord för Blazern!

Tack för all hjälp. Nu har man lärt sig lite mer om hur man ska hantera "spänningen" i tillvaron för att det ska bli lagom mycket för mig och GPS.

//Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
mappers Extern GPS till HPiPAQ Navigering 9
salis Extern strömförsörjning av Quest. Reglerad spänning? Navigering 7
Backlund Extern antenn Navigering 17
haraldn Extern strömförsörjning till Venture Navigering 2
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
ekis Extern mobilantenn Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
andy69 GPS till Hund...? Navigering 1
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
vm368879 Displayskydd till Oregon pekskärm / GPSMAP 64s Navigering 2
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.