Extern mobilantenn

Jag skulle behöva en extern antenn till min mobil för sommarstugan, i båten, kajaken och andra ställen med dålig täckning (Vodafone!). PÅ Clas i Sjön hittade jag en variant med något som liknande ett kvartsvågsspröt med 3db antennvinst + ett extra jordplan med sugproppsfäste. (Fabrikat Allgon, så det borde inte vara skräp heller)

Den extra antennen var tyvärr ingen dual band utan endast 900MHz. Ärdet några problem att använda den ändå, eller riskerar jag skada slutsteget i min Siemens? Det finns visserligen en dual-band-variant men den har bara 0db antennvinst.

/Andreas

Kunskap kan tydligen vara ett hinder, hade jag inte en gång i tiden tagit ett amatörradio-cert så hade jag inte ens funderat utan bara kört på.

0db = ingen förstärkning av signalen, 3db = en fördubbling av signalstyrkan.
 
Jag har en antenn från klasse, ser ut som en liten tv-antenn (inte bärbar). Funkar helbra, den har lite mer förstärkning tror jag. Att den inte klarar 1800MHz är knappast ngt problem eftersom det frekvensbandet mest används inom städer och inomhus. Mao lär du knappast använda antennen 1800MHz-bandet samtidigt.
 
Mao lär du knappast använda antennen 1800MHz-bandet samtidigt.

Det var ju inte riktigt frågan.

Jag har svårt att tänka mig att antennen inte skulle terminera på 1800 Mhz bandet tillräckligt för att förstärkaren inte ska hålla. Det är ju ändå bara dubbla frekvensen.

Det är "nog" bara att köra på. Det skulle jag gjort. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.