Extern GPS till HPiPAQ

Har skaffat en HP iPAQ1950rx som fungerar bra i bilen med GPS-tillbehöret (Michelin). Jag vill dock - om det går - skaffa en särskild GPS-mottagare med usb sladd till ovanst handdator för att sedan kunna använda handdatorn utanför bilen med lantmäteriets fastighetskarta. De GPS-mottagare jag hittat fungerar inte med det WindowsMobiile som sitter i handdatorn och jag undrar förstås om någon på Utsidan vet lösning på problemet samt vad man behöber i programväh i övrigt.
Mvh
 
Tack för svar! - Dessvärre saknar HP iPAQ RX1950 BlueTooth även om den har Usb + WLAN. Har försökt hitta någon slags BlueToothlösning utan att lyckas. - När jag frågade i en handdatorbutik påstod man att min GPS-enhet borde fungera perfekt och att jag inte behövde någon särskild GPS.
Jag förser GPS:en med sröm från ett 12 Volts batteri i ryggsäcken och det är inget problem - den väger inte alls mycket. Problemet är i tället att jag inte har något program som hanterar GPS-signalerna tillsammans med fastighetskartan. Jag skaffade Lantmäteriets fastighetskarta i tiff-format för att kunna använda den också i min vanliga dator. Den kommer upp perfekt i iPAQ:en men jag kan inte få positionerna att funka. Borde jag kanske ha skaffat den i annat format

Tror du Kartex är ett program som skullekunna fixa jobbeta? Vilken är skillnaden jämfört med MapMate?

Jag har frågat på Lantmäteriet men de var väldigt ointresserade av att hjälpa mig. De verkade inte känna till sina egna programvaror.
Vore väldigt tacksam för fortsatt dialog.
MVH
 
Trist att höra att du inte fått någon direkt hjälp från Lantmäteriet, men eftersom du frågar om MapMate och Kartex så ska jag göra så gott jag kan.

MapMate är i första hand en abonnemangstjänst, där du tecknar ditt abonnemang för en period ungefär som ett telefonabonnemang. Detta ger dig åtkomst till valda kartserier via mobilt internet, dvs så länge du har mobiltäckning kan du få tag i kartor oavsett var du befinner dig. MapMate finns för Pocket PC och Symbian.

Om du har behov av att använda kartor då du inte har täckning kan du tanka med dessa kartor i förväg och jobba med handdator/smartphone och gps s.a.s. off-line.

När abonnemangstiden löpt ut kan du inte längre använda dina kartor, oavsett om du har dem cachade lokalt eller inte.

Kartex för Pocket PC jobbar på i princip samma sätt som andra handdatorapplikationer med gps-stöd, du köper en karta och kan använda den så länge du vill. Begränsningen är dock att programmet arbetar med Lantmäteriets eget .rik-format (ett förhållande som ofta debatteras på Utsidan). Applikationen är litet enklare i jämförelse med t.ex. OziExplorer och Fugawi som också kan hantera .rik-formatet (med tilläggsmodul), men fullt användbar för många tillämpningar.

Pocket Kartex har tidigare haft litet sämre stöd för usb-anslutna gps-er, men en del förbättringar på den fronten är gjorda i senare versioner, tror det är från v. 5.2 och högre.

Om du redan köpt kartor i tiff-format så behöver du inte nödvändigtvis köpa samma kartor en gång till, fast i .rik-format.

Jag gjorde för en tid sedan en (enkel) applikation som du kan använda för att skapa egna -rik-filer.

Du kommer åt att ladda hem programmet via länken

http://www.djuvfeldt.se/fusion/downloads.php?cat_id=3

Hjälpfilen till programmet beskriver ganska väl hur du går tillväga för att skapa egna .rik-filer. Om nåt är oklart är du välkommen att fråga i forumet eller via mejl.

/torbjörn
 
Hjärtligt tack för ditt uttömmande svar. Jag har försökt svara både i går och i förgår utan att nå fram. Hoppas det går bättre nu.
Jag skall kolla din länk i helgen. Har Lantmäteriet Kartex att sälja? - Tror du Kartex programmet skulle klara att fixa positioer i fastighetskartan. Finns programmet som provdemo?
Mvh
Allan
 
mappers; sa:
Har Lantmäteriet Kartex att sälja? - Tror du Kartex programmet skulle klara att fixa positioner i fastighetskartan. Finns programmet som provdemo?
Nu är jag på gränsen till vad forumreglerna tillåter avseende produktinfo/reklam....

Men, visst finns Kartex/Pocket Kartex att köpa. Det billigaste startpaketet är nog Sverigekartan på CD där båda programmen ingår. Pris under 500 kr. Själva kartan kan vara användbar för reseplanering över längre avstånd inom Sverige, men knappast för mer detaljerad navigering.

Den som köpt Fastighetskartan i rik-format kan använda den kartan rakt av i Pocket Kartex och få så bra lägesnoggrannhet som gps:en medger.

Dessvärre finns ingen demoversion att ladda hem. Däremot finns uppdateringar tillgängliga på Lantmäteriets hemsida för den som köpt en CD-produkt.

Skicka gärna ett mejl för mer detaljerade frågor, så slipper jag provocera forumreglerna ytterligare.

/torbjörn
 
Eftersom jag inte jobbar i branschen och inte heller har några andra ekonomiska intressen i branschen är inte förhindrad att skriva.

Jag köpte min senaste Kartex på Clas Ohlson för kanske 1 ½ - 2 år sedan, och ”fick” Pocket versionen på köpet, men jag har ingen sådan dator.

Sedan dess har det kommit någon eller några uppdateringar åtminstone av PC versionen
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11018
och en manual (handledning) PDF-fil som märkligt nog inte finns på CD:n (kanske finns den nu på CD:n).
Stöd för fler GPSer (Garmin med USB) och man har fixat det fel (bugg) jag upptäckte http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34751

Läs mer om Kartex på
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=963
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11020


381351_X_2005-03-31_115527.jpg



Kartex 5 och Pocket Kartex med Sverigekartan kostar nu 395 SEK på Clas Ohlson men finns säkert att köpa på fler ställen.

Per Brune
 
Tack för ditt svar. Försökte genast hämta hem Kartex från Lantmäteriets hemsida men där fanns endast uppdateringar. Inte heller lyckades jag köpa Sverigeatlas på hemsidan utan fick lov att ta till telefonen. Då gick det bra.

(Jag tycker att Lantmäteriets hemsida är ett hopplöst virrvarr. Beställa kartor går bra men att hitta information för vanliga dödliga - icke GIS:are - tycker jag är hopplöst. Tycker att just detta Forum skulle försöka få deras sida att bli litet vänligare mot sådana som jag, som bara vill kunna använda sin handdator ute i skogen.)

Jag återkommer med rapport när jag fått mitt ex. Till dess skall jag försöka föra över min tiff-version av Fastighetskartan till .rik med hjälp av Torbjörns program.
mvh Allan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
Jote PDA med GPS. Inbyggd eller extern? Navigering 21
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
salis Extern strömförsörjning av Quest. Reglerad spänning? Navigering 7
Backlund Extern antenn Navigering 17
haraldn Extern strömförsörjning till Venture Navigering 2
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
ekis Extern mobilantenn Navigering 2
Seglaren Extern strömkälla till Magellan Blazer 12? Navigering 14
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...