Expert dömer ut plastskatten.

Vad bär du hem varorna från affären i ?

  • Plastpåse

    Röster: 3 8.6%
  • Papperspåse

    Röster: 5 14.3%
  • Flergångspåse

    Röster: 11 31.4%
  • Ryggsäck/väska

    Röster: 15 42.9%
  • Annat

    Röster: 1 2.9%

  • Totala väljare
    35
Här är en som ifrågasätter den införda straffskatten som inte är öronmärkt för miljö på plastpåsar.
Även "plastpåsar" tillverkade av sockerrör skattar vi tydligen med på om jag förstått rätt.



Man kan ju undra vad folk bär hem sina varor i nu i stället, papperspåsar och tygpåsar behöver ju nödvändigtvis inte vara bättre.


Vad bär ni hem era varor i nu efter "plastskatten" ?

Lika nyfiken blir man på vad ni använder som soppåsar ?
 
Senast ändrad:
Själv köpte jag på mig ett 500pack plastpåsar innan skatten infördes av anledningen att jag använder dom flera gånger för att sedan använda dom som soppåsar varefter dom bränns i fjärrvärmeverk och blir fjärrvärme.

Soppåsefrågan är väl det som är kruxet att lösa när dom jag har tar slut.
 
Tur att man har kontakter. Jag lät en sömmerska som jobbade på en textil- o syfirma här i Kalix sy 4 st plastkassar extra starka och det var många år sedan. 100 kr var priset och dom har bet. sig flera gånger om.:)
 
Själv köpte jag på mig ett 500pack plastpåsar innan skatten infördes av anledningen att jag använder dom flera gånger för att sedan använda dom som soppåsar varefter dom bränns i fjärrvärmeverk och blir fjärrvärme.

Soppåsefrågan är väl det som är kruxet att lösa när dom jag har tar slut.

Soppåsarna är gjorda av en plast som är tunnare och bryts ner snabbare än vanliga plastkassar.
 
Har använt flergångspåsar+ryggsäck i flera år nu.
Soppåse i plast - ja. Sorteringen blir alltmer omfattande i det här hushållet så soppåsen är full ca 1 gång per vecka, ibland något oftare
 
Japp, men dom är ju tämligen värdelösa att använda flera gånger vilket man kan göra med plastpåsar.
Så frågan är om dom är så himla mycket bättre egentligen ?
Ja, det är dom!
Folk tror att dom är smarta när dom köper soppåsar att bära hem varorna i men egentligen är dumma som inte begriper mer att dom kommer att brista vid för mycket tyngd. :)
Ingen nämnd, ingen glömd. ;):)
 
Har använt flergångspåsar+ryggsäck i flera år nu.
Soppåse i plast - ja. Sorteringen blir alltmer omfattande i det här hushållet så soppåsen är full ca 1 gång per vecka, ibland något oftare

Jag och frun tar brödpåsar, m. m. som blir tomma till soppåsar mellan varven. Allt för att utnyttja dom maximalt.:)
 
Plast är en samlingsterm för en mängd olika material med väldigt olika egenskaper (och ursprung). Det är meningslöst att diskutera "plast" om man inte först definierar vilken produkt man avser.
 
I min butik så införde detta nåt väldigt bra. Man slipper plastpåsar vid frukten. Väl på tiden! Nu ligger det såna där avfallspåsar som kommunen ger bort i samband med bruna tjuv tunnan.

Köper dock dessa 7 kr plastpåsar då och då. Dom är tacksam att ha när man bär hem fisk från sjön i ryggsäcken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...