Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar?

Ska definitivt prova att göra chili, tack för utprovningen.

Själv gillar jag min egen kycklinggryta med röd curry och kokosmjölk.

/Ulf

Jättegott blir Nasi goreng, Jambalaya och Paella: googla på recepten, torka ingredienserna och använd snabbris. Jag köpte frystorkad kyckling och räkor på Mountain House postorder, jättesmidigt och gott, men man kan säkert torka själv om man vill.

Äppelpaj brukar jag bara blanda torkade äpplen, havregryn, socker och kanel i en påse, och vaniljsåspulver och torrmjölk i en annan påse som jag häller vatten i på turen, och häller det sedan över "äppelpaj"-blandningen.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo, stå och koka och steka på en spis funkar väl fint... men var inte hela meningen att du skulle kunna ha med det ut i skogen en vecka med starkt begränsad mängd bränsle?

Vi brukar ofta göra paj i trangias stekpanna när vi är ute med scouterna, den ska visserligen gräddas rätt länge, men det är VÄLDIGT låg värme som behövs (det är svårt att skruva ner gasolbrännaren tillräckligt lågt utan att den slockar). Så det går inte åt några stora mängder bränsle.

Vi låter "degen" gräddas i stekpannan och häller sen på t.ex. blåbär, hallon eller grovrivna äpplen (har hittills inte provat med torkad frukt, men det hade ju Damberg gjort nu).

Med just gasol så går det att koka länge på väldigt liten låga, speciellt om man lär sig att koka under lock - det är då om inte annat man upptäcker hur lite värme det behövs för att hålla igång kokningen. ev skum under lock kan man ofta bryta/minska med några droppar smör/olja i kokvattnet.

nu har jag ingen multifuelkök och därmed vet hur mycket man kan minska lågan på en sådan vid flytande bränsledrift - men då lågan förgasar sitt eget bränsle av sin värme så kan jag tänka mig att reglerområdet är betydligt mindre än med gas.och därmed mer bränsleförbrukning vid långkok

Har precis torkat färdig köttfärssås med färdigkokt pasta och ska prova värma det imorgon med bara hetvatten dvs utan kök.

Något tips på påsar som typ till real som man kan köpa löst? Köpte några zip-påsar på lokala pappersgrossisten, men de är inte helt täta och av budgetkvalité. Funkar till torkat men skulle vilja ha påsar som man kan hälla kokande vatten i och låta maten dra.

Annars får jag hälla det i mattermosen. Rent värmemässigt tror jag inget slår den, men den väger ju lite mycket. Tänkte mig hellre en bra zip-påse och sy ett litet isolerande fodral.

Förresten, någon som har erfarenhet av att torka blötare grejer i tork? Jag har hittills torkat köttfärs o dyl i varmluftsugn, men det kanske går lika bra i tork? Men borde inte cirkulationen bli sämre om man lägger ett bakpapper i torken?

Exempelbild från FBC

Bilagor

• salsa.jpg
    salsa.jpg
    64.6 KB · Visningar: 546

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips