Expeditionskängor

Jag ska åka till Elbrus i sommar och behöver ett par bra kängor till det. Jag är lite frusen om fötterna så jag tar gärna i lite för hårt än lite för klent. Jag har tidigare kollat på ett par LaSportiva Spantik på Addnature men eftersom det dröjer 6-12 månader (!) innan de kan få in dem (trots att de står med på hemsidan) måste jag välja något annat.

Jag vill nog helst ha ett par kängor med löstagbar innersko men det är inget måste. Är det någon som har ett bra förslag på vad jag ska satsa på?
 
Det är rea på en del storskor på Globetrotter.de
köpte själv asolo AFS 8000 där som tyvär var för små:(
 
Jag skall också till Elbrus i sommar och har på inrådan av researangören införskaffat ett par Skarpa Vega. Det är en plastsko med lös innersko. Har provat dom lite men inte i någon riktig kyla men dom skall vara varma. Tror t.o.m att det skall finnas en extra varm innersko till dom. Känns som jag tror att dom flesta storskor gör som en blandning mellan ett par telemarkpjäxor och en vandringskänga. Dvs inget man går jättelånga sträckor på flacken med.
 
nær jag var på elbrus i 2004 hade jag scarpa cumbre. detta ær en sko utan innersko(læderkænga med førstærkningar och andvænds til bla isklættring) och endel i gruppen hadde scarpa vega som en annan rekomenderade.

skillnad på skorna: mina var mjukare æn vegan vilket var fint då det ær mycket vandring på løst underlag och grus stigar. nackdelen ær att man inte kan ta ut och torka skon vid camp.

cumbre ær lættare(vill jag komma ihåg) æn vegan. med gamasher(stavfel) håller man mer æn nok værme och de ær inte så varma som vegan på låglandet. inga problem med stegjærn.

ha en god tur

robert
 
Bollvik; sa:
Spantik är en grym sko!

Ganske går utanför ramen litegrann nu? Men vad gör den till en sådan grym sko? Skulle vara intresserad att höra?

Själv har jag fått tips från bekanta att Phantom Lite GSB av Scarpa är ett oroligt varmt alternativ? Något att titta på kanske? Men kanske svårt att göra via internet?

- C
 
chrtur; sa:
Ganske går utanför ramen litegrann nu? Men vad gör den till en sådan grym sko? Skulle vara intresserad att höra?
- C

Jämför jag med plastskor som Koflach Arctic eller Scarpa Vega så tycker jag att den är mycket bekvämare att gå i. Det är naturligtvis individuellt men mig passar Spantiken perfekt.

Sen är den mycket varmare om jag jämför med mina tidigare Koflach. Jag köpte en sko som var lite mindre för att ha bättre känsla i den när man klättrar svårare leder och trots det har jag aldrig frusit om fötterna. Det har jag gjort i mina Koflach som är i en för mig rymligare storlek.

Skon går att snöra med stora tumvantar på eftersom man inte behöver knyta varken inner- eller yttersko.

När det är brant fungerar den utmärkt eftersom den inte flexar så mycket i ankeln. Lite sämre då på plant underlag då det är skönare när det flexar lite. För min del vägs det upp av att skon passar min fot bättre än ovan nämnda alternativ.

Ända nackdelen jag hittills märkt är att öppningen är något trång när man ska in med innerskon i ytterskon. Framförallt märks det när det är riktigt kallt och materialet i skon är lite stelt. Priset är kanske också en nackdel? ;)
 
Varmt

Jag var på Elbrus i somras, och gick i mina Scarpa Vega. Det kändes dock inte så nödvändigt med den typen av extra varma skor. Vi hade plusgrader ända upp till över 4000 m, som kallast var det -8 uppe i sadeln tidigt på morgonen på toppdagen. En kille i gruppen gick i vanliga Lundhagskängor hela vägen utan problem.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.