Expeditions kompisar?

Jag tänker i maj 2023 V.20 eller V.21 cykla Skåneleden SL2 Från söder till norr. Trelleborg- Osby. Jag tänker försöka njuta av turen och stanna så ofta det finns något fint/intressant att titta på. Inget stressande eller miljagande. Övernattning i tält/vindskydd men finns det B&B eller vandrarhem i närheten så knoppar jag hellre där. Vi lagar egen medhavd mat men finns det ätställe i närheten så kan de nyttjas. Jag har aldrig gjort någon så här lång tur på cykel innan men har massor av vandringserfarenhet. 58år men i hygglig fysisk form. Vet ej hur lång tid det tar att köra denna distansen på 325km? Men om det tar 3 eller 5 dagar (?) spelar ingen roll, själv har jag avsatt hela den veckan.
Känner du för ett cykeläventyr i vår så hör av dig. Kan vi bli några stycken hade det varit kul.

Mvh // NS
 
För några år sedan cyklade jag sydostleden från växjö - tingsryd osv till trelleborg - tog sedan tåget med cykeln till växjö och bilen. absolut bästa biten var växjö-karlshamn. Ha en skön tur!
 
Hej.
Ja den där turen står också på schemat. Jag har cyklat delar av den men inte hela i ett svep.
Tack, ja jag ska njuta varje minut :)
 
Jag är född 1944. Den stora cykelperioden i mitt liv var 70-talet. Då kunde etapperna bli rätt långa och mäktiga, t ex Orsa-Sveg, 12,5 med 4 kanonbackar. Eller Linköping-Oskarshamn, 17 mil. Perioden avslutades i UK, med Newcastle--Portree, 9 dagar + lie till. På denna tur mötte jag många brittiska cyklister i min egen ålder -- när jag frågade om längden på etapperna var svaret ofta 50 miles och för mig låg det ofta där även i Sverige, eftersom 4 mil verkar vara standardavstånd mellan tätorter i Sydsverige.

Under pandemin återupptog jag, 2020, 75 år gammal, långfärdscyklandet, men i måttligare skala, men samtidigt med övernattning på campingplatser (på 70-talet var det hotell!). Den normala etapplängden verkar denna gång ha varit 7 mil, medan de längsta etapperna landade på 9. Det bör för en 20 år yngre man utan vidare gå att hålla etapplängder på 8-10 mil utan jäkt eller värkande röv och med många stopp.

Kan f ö instämma om Växjö--Karlshamn. Höjdpunkten är ungefär vid länsgränsen.
 
Hej Peter.
Det låter som fantastiska äventyr du har varit ute på. Ja men Storbritannien är lite på min önskelista också. Jag har ju varit där några gånger men aldrig cyklat.
Den sträckningen jag tänker är ju inte enbart asfalt och grusväg utan går ju även genom skog på stigar och där är det nog inte cyklingsbart hela tiden. Misstänker att jag vissa etapper får leda cykeln. Jag har ju vandrat Blekingeleden och SL1 på Skåneleden och jag tror att det är liknande förhållanden som väntar. Ja i ärlighetens namn får det bli det de blir när det gäller längden på dagsetapperna, det viktigaste är att man har trevligt och kan njuta av färden. Men kul att att du tror på så många mil om dagen, det stärker mig :)
 
Södra halvan av Skåne är inte så kuperad, så då blir det många mil/dag.
Överlag är Skåne inte speciellt kuperat mer än runt Söderåsen så det blir en ganska enkel cykeltur.
Det värsta är motvinden, för den är hemsk och det blåser väldigt mycket i Skåne.

Ett tips är att du använder glasögon för att skydda ögonen mot rapsbaggar, för det svider som f-n i ögat om du råkar trycka sönder en rapsbagge när du ska peta ut den ur ögat.
Att få en sån i munnen är inte vidare aptitligt...
Använd inte kläder med gul färg för då drar du till dej rapsbaggarna.
 
Hej MrP.
Tack för tipsen, Jag ska skaffa mig ett par cykelglasögon har en förmåga att alltid tappa bort ett par om året :)
Kan tänka mig att de smakar skit och svider, inga gula kläder, check!
 

Vanliga såna här skyddsglasögon använder jag när jag cyklar. Dom sitter perfekt och gör vad dom är tänkta att göra men dom kostar en bråkdel av vad "riktiga cykelglasögon" kostar.
Varenda byggmarknad säljer dom.

Dubbelkolla om dom har uv-skydd om du kräver det. Oftast har färgade skyddsglasögon för byggbranschen inget uv-skydd och då ska man undvika att titta rakt in i solen men det är inga problem om man vet om det.

Själv använder jag skyddsglasögon med klart glas när det är mulet och mörkt glas om solen skiner när jag tar mina cykelturer.

Jag cyklar 100-tals mil året runt och har än så länge inte känt något behov av svindyra "riktiga cykelglasögon" för jag vet att jag kommer glömma dom någonstans eller slarva bort dom och sker det med vanliga skyddsglasögon så är det bara att köpa nya, utan att man grämer sej över kostnaden.
 
Bra inlägg om ´solglasögon´märkes varor i skyddsbranschen som Sekler ,Uvex osv har CE märke och oftast uv skydd.
Därmot köppt på Wish innan upptäckte skyddsglasögonen för ute bruk och Wish har dock ej koll på om UV skydd uppfyller CE krav finns även glasögon i vissa ´Asessoarbutiker´ som ligger i galerier som har CE märkta UV skydd
Att inte ha bra UV skydd kan skada ögoner på sikt om man är ute mkt se tex TV program med hur personer i tex Nepal ḱisar´mot solen utan glasögon.
Alla glasögon oavsett märke tappar man och de blir repiga bra att skapa rutiner på var man stoppar dom när man är ute så man ej lägger ifrån sig dom och de glöms kvar vid raster.,
I somras i fjällen med ´MKT´snö kvar tog jag av dom vid en rast och saknade dessa i flera dagar samt att de var de med bäst form för att stänga ute sidoljus och keps var ej med utan enbart mössa för att spara vikt,nästa gång tar jag med ett par i reserv om jag går på ställen med mkt snö.
 
Skåneleden är primärt en vandringsled och lite lurig att cykla på, vissa bitar (ganska många) är rena drömvägar men andra mest blir att släpa och lyfta cykeln över olika hinder. Men det lär du märka :)
 
För några år sedan cyklade jag sydostleden från växjö - tingsryd osv till trelleborg - tog sedan tåget med cykeln till växjö och bilen. absolut bästa biten var växjö-karlshamn. Ha en skön tur!
Den biten längs banvallen är bland de allra finaste cyklingar jag upplevt med absoluta höjdpunkter längs Åsnen och Mörrumsån. Cyklade den första gången i slutet av förra sommaren och har sedan dess återvänt ett antal gånger.
 
Hej Anders.
Jag har vandrat Blekingeleden och Skåneleden SL1 så det stämmer det du säger. Alla leder har delsträckor som mestadels går på grus eller asfalt men även genom natur på mindre stigar. Ha ha, har ett gott minne från blekingeleden när jag gick den 2020, kom till ett ställe där leden låg en halvmeter under vatten, helt omöjligt att gå så jag fick ta mig en kilometer runt om istället. SL1 var vissa partier otroligt brant både uppför och nerför, där hade jag inte velat ha cykel med mig. Det hade gått men varit tungt. Kan tänka att det blir något liknande på SL2. Det kan bli att jag ruttar om när det visar på allt för långa partier genom enbart skog. Jag ska klura lite på det.
Tack för input.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_pontus Mountainbike kompisar sökes för kort/långturer...GBG Långcykling 0
BOBen mtb kompisar Långcykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...