Expedition Yukon 2013

I våras var jag och två vänner (Polarnatt och YNWA på Utsidan) i Alaska/Yukon för att försöka oss på några obestigna toppar i det extremt otillgängliga Centennial Range i Kluane NP -Yukon. Totalt lyckades expeditionen klättra två tidigare obestigna toppar på gränsen mellan USA och Kanada.

För er som är intresserade så har vi lagt upp en liten teaser från trippen:

http://youtu.be/j2ycGUZYg28

I våras var jag och två vänner (Polarnatt och YNWA på Utsidan) i Alaska/Yukon för att försöka oss på några obestigna toppar i det extremt otillgängliga Centennial Range i Kluane NP -Yukon. Totalt lyckades expeditionen klättra två tidigare obestigna toppar på gränsen mellan USA och Kanada.

För er som är intresserade så har vi lagt upp en liten teaser från trippen:

http://youtu.be/j2ycGUZYg28

Riktigt fint !! har inte varit där själv men i området. ska iväg en vända i juli nu då jag är i BC/Yukon varje sommar och gliderrunt. jag hade aldrig vågat dra i april så ni har stake tycker jag , hört många läskiga historier om folk som dött i laviner eller i slukhål, hur var snön?. Såg ni några björnspår däruppe? hoppas ni släpper en längre !!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Riktigt fint !! har inte varit där själv men i området. ska iväg en vända i juli nu då jag är i BC/Yukon varje sommar och gliderrunt. jag hade aldrig vågat dra i april så ni har stake tycker jag , hört många läskiga historier om folk som dött i laviner eller i slukhål, hur var snön?. Såg ni några björnspår däruppe? hoppas ni släpper en längre !!

Faktum är att lavinrisken fick oss att vända på en topp. Vi var på ett brant snöfält när vi kände hur hela flaket satte sig, och jag kunde bokstavligen se hur snön sprack framför mina ögon. Det var bara att försöka ta sig ned försiktigt. Ungefär 2.58 in i videon ser man en av två snöbranter som betedde sig på detta vis. Med nästan 20 mil till närmaste väg, ville vi inte chansa.

Med vänlig hälsning /Joel

Senast ändrad:
Faktum är att lavinrisken fick oss att vända på en topp. Vi var på ett brant snöfält när vi kände hur hela flaket satte sig, och jag kunde bokstavligen se hur snön sprack framför mina ögon. Det var bara att försöka ta sig ned försiktigt. Ungefär 2.58 in i videon ser man en av två snöbranter som betedde sig på detta vis. Med nästan 20 mil till närmaste väg, ville vi inte chansa.

Med vänlig hälsning /Joel

ja fy fan jag personligen har en stor rädsla för vår snön och jag kan tänka mig att dom kall er för galningar?:) . Hur många dagar var ni borta? och hur tycker ni indianerna var ? såg att ni hade en med er :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips