Expedition Yukon 2013

I våras var jag och två vänner (Polarnatt och YNWA på Utsidan) i Alaska/Yukon för att försöka oss på några obestigna toppar i det extremt otillgängliga Centennial Range i Kluane NP -Yukon. Totalt lyckades expeditionen klättra två tidigare obestigna toppar på gränsen mellan USA och Kanada.

För er som är intresserade så har vi lagt upp en liten teaser från trippen:

http://youtu.be/j2ycGUZYg28
 
I våras var jag och två vänner (Polarnatt och YNWA på Utsidan) i Alaska/Yukon för att försöka oss på några obestigna toppar i det extremt otillgängliga Centennial Range i Kluane NP -Yukon. Totalt lyckades expeditionen klättra två tidigare obestigna toppar på gränsen mellan USA och Kanada.

För er som är intresserade så har vi lagt upp en liten teaser från trippen:

http://youtu.be/j2ycGUZYg28

Riktigt fint !! har inte varit där själv men i området. ska iväg en vända i juli nu då jag är i BC/Yukon varje sommar och gliderrunt. jag hade aldrig vågat dra i april så ni har stake tycker jag , hört många läskiga historier om folk som dött i laviner eller i slukhål, hur var snön?. Såg ni några björnspår däruppe? hoppas ni släpper en längre !!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Riktigt fint !! har inte varit där själv men i området. ska iväg en vända i juli nu då jag är i BC/Yukon varje sommar och gliderrunt. jag hade aldrig vågat dra i april så ni har stake tycker jag , hört många läskiga historier om folk som dött i laviner eller i slukhål, hur var snön?. Såg ni några björnspår däruppe? hoppas ni släpper en längre !!

Faktum är att lavinrisken fick oss att vända på en topp. Vi var på ett brant snöfält när vi kände hur hela flaket satte sig, och jag kunde bokstavligen se hur snön sprack framför mina ögon. Det var bara att försöka ta sig ned försiktigt. Ungefär 2.58 in i videon ser man en av två snöbranter som betedde sig på detta vis. Med nästan 20 mil till närmaste väg, ville vi inte chansa.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Senast ändrad:
Faktum är att lavinrisken fick oss att vända på en topp. Vi var på ett brant snöfält när vi kände hur hela flaket satte sig, och jag kunde bokstavligen se hur snön sprack framför mina ögon. Det var bara att försöka ta sig ned försiktigt. Ungefär 2.58 in i videon ser man en av två snöbranter som betedde sig på detta vis. Med nästan 20 mil till närmaste väg, ville vi inte chansa.

Med vänlig hälsning /Joel

ja fy fan jag personligen har en stor rädsla för vår snön och jag kan tänka mig att dom kall er för galningar?:) . Hur många dagar var ni borta? och hur tycker ni indianerna var ? såg att ni hade en med er :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.