Exped Tält Auriga Mesh och Venus II

Så, nu har jag gått igenom massvis med tält från dessa tillverkare: Mountain Hardware, MSR, Fjällräven, Hilleberg, Sierra designs, Black Diamond, Exped, Marmot, Big Agnes.

Mina krav på tälten är hyfsat enkla.
Free standing,
Deskret färg
Tåla mkt
Inta över 3 kg
Ok absid (mer än 1.2 m2)

från alla dessa tält tillverkare så hittade jag bara 3 tält som uppfyller kraven
de är Hilleberg Allak (alldeles för dyr) och Exped Auriga Mesh och Venus II. (Venus II väger strax över 3 kg)

Massor av tälten var jag tvungen att ta bort från listan bara för att de har röd,gul eller orange färg. hur svårt kan det vara att erbjuda 2 färger??? (blir jätte sur på det :p )

Aja.. Jag tänkte nu fråga om det är någon som möjligtvis har Exped Auriga Mesh eller Venus II, eller vet något om dem?
Har svårt att hitta info om Auriga Mesh, så det skulle vara toppen om någon visste ngt om den. annars kör jag på Venus II. köper man via MoonTrail så blir det 3700, och då får man 70 "Bonus Points" för dem kan jag skaffa en Exped SynMat Pump helt gratis. Vilket annars skulle kosta 1'300:- (Får 10 Points extra om ja kör på synmat :p eller så kan man välja på massvis med andra prylar. )

Så om man tar med i beräkningen att jag ändå ska ha den madrassen, så går tältet på ca 2400:- och då skulle det säkert kosta ca 6000:- om man köper den i sverige :p
(Orion kostar bara ca $50 mer i USA http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPED_ORION_EXTREM)

(kommer inte behöva betala frakt då jag har en god vän som ska till Seattle i sommar och då tar med tältet mm på planet!)

Allt detta låter verkligen för bra för att vara sant tycker jag :p
 
gaah... >__>

Moontails sida säger något annat än expeds hemsida. På exped säger de 7 lbs.. men ja får la dubbel kolla med en tredje sida. grymt jobbigt om det skulle va 3.7 kg.

Men du! jag såg nu att vikten är angiven i "Shipping weight" och det skulle ju kunna stämma då. kartong å grejer :p

Men det är så jäv*a typiskt att vikten ska vara ett problem när allt annat ser ok ut. för ni som cyklar å paddlar tycker inte 3 kg är alldeles för mkt va?

annars skulle ja nog kunna satsa på Auriga Mesh..

Men som sagt, var går smärtgränsen om man ska vandra, cykla, paddla (och göra allt annat som finns där emellan (jag satte den på max 3 kg [men tullar på det lite :p]) men vad tycker ni som faktiskt går på dessa äventyr och måste släpa på ett tält?
 
Senast ändrad:
om man scrollar ned på sidan lite så ser man att även de på Moontrail säger att vikten är "Minimum Weight 6.1 lbs (2.0 kg) Packaged Weight 7.1 lbs (3.2 kg)"

så det ser lovande ur ^__^
 
ett alternativ?

Det är svårt att välja tält. Här är ett annat alternativ. Jag vet inte mycket om tillverkaren. Tälten sys i Sverige och butik finns i Stockholm. De verkar vara seriösa (och billiga).
/daniel
 
Det är svårt att välja tält. Här är ett annat alternativ. Jag vet inte mycket om tillverkaren. Tälten sys i Sverige och butik finns i Stockholm. De verkar vara seriösa (och billiga).
/daniel

Dyrare och tyngre än Exped's, men vem vet, de kanske är bättre. kommer kunna köpe Venus II för ca 3500:- och samtidigt få en exped SynMat Pump 7" helt gratis :p och då kommer ja ha några poäng kvar att kuna välja andra småsaker för. Allt för 3500:- :p
 
Du har rätt!
Det är bara det att jag tycker deras tält känns bra och Venus är väl inte självstagande?
fast det är det nog ändå...

Allt som allt verkar Venus väga:
Tent, poles, fly, stakes, stuff sack, guy line: 7.50 lbs = 3,4kg

/daniel
 
Du har rätt!
Det är bara det att jag tycker deras tält känns bra och Venus är väl inte självstagande?
fast det är det nog ändå...

Allt som allt verkar Venus väga:
Tent, poles, fly, stakes, stuff sack, guy line: 7.50 lbs = 3,4kg

/daniel

Jag hade fått för mig att den va Självstadgande... men jag vet inte riktigt nej.. fan.. :p

aja men är den inte det så funkar nog Auriga Mesh, lite mindre absid yta bara. men man kan ju inte få allt nej. men så är den också lättare.

vi får se, vill bara att tältet ska kunna stå upp även om den inte står så bra. Men varför har Venus II anars en pinne mitt över de andrea två pinnarna ? den borde la göra tältet hyfsat fristående? :S
 
billigare från USA?

Jag har tittat på Moontrails hemsida och kan inte se hur det skulle bli billigare att handla därifrån.
Tillkommer inte frakt och tull?
 
Jag har tittat på Moontrails hemsida och kan inte se hur det skulle bli billigare att handla därifrån.
Tillkommer inte frakt och tull?

Det som gör det billigare är att jag handlar från USA/Kanada, men min Pappa känner en som bor där som han ska hälsa på. så vi beställer till han å så tar farsan med sig tält + annat skit med sig hem på planet.

och så blir det ju extra billigt eftersom man får Bonus Poäng av att köpa vissa produkter.

så tummen upp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Boludo Exped Orion Extreme tält Bo och sova 6
Repjkl Exped tält Venus III ?? Bo och sova 8
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.