Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar

Jag köpte ett SynMat UL 7 LW och är supernöjd. Premiärtestade det för några veckor sedan och sov som en prins(essa) trots ojämnt underlag.


/Vojma
 
Vissa här på forumet som har provat både 7an och 9an säger att 9an har högre komfort, trots att de inte låg igenom 7an.

Beror säkert på hur hårt man pumpar också. Jag vill ha mitt (synmat 7) stenhårt, och har få svårt att tro att 9an skulle ge ökad komfort.
 
Jag har sovit på de olika och 9:an var skönast av de alla.
Jag vill har mitt underlag så mjukt som möjligt och pumpar alltid bara så mkt att jag precis inte går igenom. och då har man på 9:an 2 cm mer som kan forma sig efter kroppen.

Just nu kör jag dock mest med Basic UL som är 7,5 tjock (och har en cellplast som extra vid kylan) och valet är just för att det tar mindre plats än de tjocka och väger mindre. Och så klarar jag mig från att dö av kylan ifall luftunderlägget skulle gå sönder på vintern då jag har cellplasten också. (haft den situationen en gång att ett exped gick sönder på en sen höstdag och då hade jag bara det och det var ingen skön natt kan jag lova)
 
Pumpa synmat ?

Eller kanske jag ska skriva pump till synmat, har ett sånt seen några år tillbaka och på grund av reumatiska problem i händerna så har jag svårt att pumpa det...det finns en "pumppåse" men där passar inte fattningen...så jag provar att affärn ska beställa en adapter till denna...någon mer som tycker det är bökigt med inbyggda pumpen ?
 
Eller kanske jag ska skriva pump till synmat, har ett sånt seen några år tillbaka och på grund av reumatiska problem i händerna så har jag svårt att pumpa det...det finns en "pumppåse" men där passar inte fattningen...så jag provar att affärn ska beställa en adapter till denna...någon mer som tycker det är bökigt med inbyggda pumpen ?

Nu har adaptern kommit till pumppåsen återkommer med bilder och recenscioner...
 
Downmat med trasiga "mellanväggar"

när jag la mig på mitt Downmatt igår så poppade det till och några av mellanväggarna (som ser till att ovansidan och undersidan sitter ihop, "sömmarna" ses ju på utsidan) inne i madrassen sprack, då blev det en stor bula på madrassen, någon som varit med om nått liknande. Madrassen är säkert 7 år gammal eller nått!
 
när jag la mig på mitt Downmatt igår så poppade det till och några av mellanväggarna (som ser till att ovansidan och undersidan sitter ihop, "sömmarna" ses ju på utsidan) inne i madrassen sprack, då blev det en stor bula på madrassen, någon som varit med om nått liknande. Madrassen är säkert 7 år gammal eller nått!
Jag har läst om en liknande erfarenhet här på forumet. Kan dock inte hitta tråden nu. Så det är inte en enskild händelse, men jag vågar nog påstå att det är sällsynt.
 
när jag la mig på mitt Downmatt igår så poppade det till och några av mellanväggarna (som ser till att ovansidan och undersidan sitter ihop, "sömmarna" ses ju på utsidan) inne i madrassen sprack, då blev det en stor bula på madrassen, någon som varit med om nått liknande. Madrassen är säkert 7 år gammal eller nått!


Har inte de lifetime warranty? Hör likadana historier på therm-a-rest liggunderlag (bulor) då o då. Jag hade ringt och pratat med dom om det trots åldern.
 
Mitt synmat 7 havererade efter 5 år och några månader och såg då ut som en mätt anaconda.
Men Exped har enbart 5 års garanti, så den Svenska importören gjorde inget. Och från Exped själva fick jag inget svar alls på mitt mejl med frågan om detta verkligen var normalt.
Så jag rekommenderar verkligen ingen att köpa liggunderlag från Exped. Det blir mycket dyrt användande när produkten enbart har en livslängd på fem år.
 
Mitt synmat 7 havererade efter 5 år och några månader och såg då ut som en mätt anaconda.
Hände samma med min downmat 7 förra sommaren, tre av svetsarna släppte, lagom kul att försöka hålla balansen på den medan man försökte sova.
Tror att mitt var 6 år gammalt så det har ju använts en del men inte hur mycket som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
Damberg Exped synmat/downmat short, bekväm? Bo och sova 5
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Jackiie Budgetcellplast+Exped Synmat Bo och sova 14
Vintervilan Exped Synmat i vindskydd? Bo och sova 28
Skråmsta Exped SynMat Bo och sova 5
klasback Exped SynMat UL 7 Bo och sova 23
xtrem Exped SynMat 7 pump Bo och sova 11
hannessandahl tvätta exped synmat Bo och sova 4
fille__ Exped Synmat 7 bra? Bo och sova 4
joask202 Exped SynMat? Bo och sova 3
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.