Exped som tältmakare?

Har någon erfarenhet av Exped som tältmakare? Jag överväger ett av deras tält som lösningen på mina behov. Det är det bästa jag kan hitta sett till egenskaper och kostnad, men alternativ emotses givetvis:

Tältet är: http://www.exped.com/exped/web/expe...06B74B7B72D331D7C12578570048988B?opendocument

Och löser:

- Någorlunda självstagande.
- Rymligt som en-persontält, bonus om det går att bo två.
- BRA ventlilation, speciellt möjlighet att ordna lite drag när solen står på.
- Hyggligt vindtåligt, iallafall inte så man ligger och oroar sig vid kastvindar.
- Rimlig vikt vid ensamvandring.

Mina erfarenheter är ett Mckinley tält, självstagande (typ staika"kopia"), fungerar bra för två, för tungt/stort solo (3,7kg), hygglig ventilation.

Körde Vaude Powerlizard förra året på solotur, bra vikt och packvolym, hygglig i vind, kändes trångt, pill vid uppsättning då det inte är självstagande, blev varmt i solen .... mycket varmt.

Helsport Fjellheim Camp 3, rymligt och bra för två, stort för en, lite pill vid uppsättning då det inte är självstagande (mindre än vaude dock). Hygglig ventilation, 2:an kanske kan vara rimlig även för soloturer.

Tentipi 7 b/p, Kungen .... men sorgligt nog inte för soloturen :)

Av mina tälterfarenheter är nog Helsport tältet det som funkat bäst men jag gillar verkligen möjligheten med två ingångar, möjlighet att öppna upp och skapa lite panorama och korsdrag, som jag har i mitt McKinley.

Tittade lite på Soulo också men det ligger i samma viktklass som expedtältet och lika stort eller mindre än vaude. Vandrar i princip bara 3-säsong så soulo kanske är lite overkill.

Känner dock inte till hur väl exped gör tält? Deras stavar är toppen dock. Nån som har erfarenhet?

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
jag har själv ett Exped orion extrem och testat ett par andra av deras tält och är nöjd med dom. Har haft dom på allt från alpina kläder turer till vandrings och kajak turer.
så enligt mig så gör Exped riktigt bra tält så du behöver inte oroa dig för kvalitet på dom
:)

Vi har två Expedtält och de fungerar mycket väl och verkar gediget välgjorda, flera av min kamrater i och kring Alperna använder sina flitigt med och ingen har klagat, hitintills. INMHO är de rekomendabla även om jag inte tror att du kommer att sätta sådana miniatyrer som är på reklambilderna i dem;)

Hej,
Jag har själv ett Exped Polaris och är jättenöjd med deras lösningar och enkla uppsättningar. Helt enkelt en bra leverantör och med utmärkta garantier om nått skulle gå sönder

Då vart ett exped tält inköpt. Såg helt ok ut, lätt att sätta upp, självstagande. Saknades dock "luckor" i dörrarna i innertältet, det var bara mesh, eller myggdörr. Antagligen för att spara vikt. Kan göra tältet lite kyligare antar jag. Får återkomma med en recension efter sommaren tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips