Exped Lightning?

Ventilation

Jaha...då fick man griller i huvudet :)! Har varit helt inne på att köpa en Exos 58 L då den verkar ge betydligt bättre ventilation bakom ryggen jämfört med min Helium 55...för den ligger ju som en "säck" mot ryggen, följsam och stabil men...man är blöt från nacke till svank!

Så läser jag här att Expeed säcken verkar ge ännu bättre ventilation?
Maxvikten jag bär är 12-15 kilo så det ska båda klara...bara förbättrad vent jag är ute efter!
 
Jaha...då fick man griller i huvudet :)! Har varit helt inne på att köpa en Exos 58 L då den verkar ge betydligt bättre ventilation bakom ryggen jämfört med min Helium 55...för den ligger ju som en "säck" mot ryggen, följsam och stabil men...man är blöt från nacke till svank!

Så läser jag här att Expeed säcken verkar ge ännu bättre ventilation?
Maxvikten jag bär är 12-15 kilo så det ska båda klara...bara förbättrad vent jag är ute efter!

jag har nu använt både exos och lightning. lightning funkar bättre för tyngre laster och har dyneema som är strarkare, men förutom det tycker jag att exos är bättre på alla punkter. att lightning skulle vara bätttre mot ryggen har jag inte upplevt. snarare tvärtom. dock blir man svettig hur man resonerar.
det finns en stor nackdel med lightning säcken och det är att när tyget blir blött så hoppar det ur från den horisontella skenan, spänningen minskar. jag skickade in min för detta och det åtgärdades fast inte där problemet satt. om detta har jag skrivit i ngn trǻd, kommer inte ihåg vilken.
så, exos vinner.
 
Kört en exped lightning 60 två säsonger nu, allt från 14, 18 och 20+ kg. Visst, tyngre vikter så märks det på axlarna, men runt 15kg sitter denna som en smäck. man får fippla lite för att ställa in den, men väl där tycker jag den e grym. Riktigt bra packvolym också, ingen onödig skit (må vara fickorna på avbärarbältet) annars 100%
 
Kör ni med regnskydd eller vattentäta packpåsar tillsammans med Exped lightning 60 på fjällturer?

Jag använder en större plastpåse/säck inne i ryggsäcken istället för externt regnskydd. Lättare och billigare än packpåsar och regnskydd. Sovprylarna ligger dock i en extra vattentät packpåse (Exped Schnozzelbag).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.