Exped Downmat - Komfort & Kvalite

Det blev lite av varje

Det blev ett av varje dvs. ett Exped Downmat och ett Big Agnes och nu nyligen ett nytt Thermarest.

Så här blir mitt korta utlåtande..

Exped är skönast.
Big Agnes är mindre.
Exped varmast.
Big Agnes mindre "glatt"
Exped har högre kvalite.
Big Agnes lättare att blåsa upp.
Exped lättare att rulla ihop.
Big Agnes billigare.

Båda är betydligt skönare än mitt nya Thermarest prolite 4 som nog fortfarande är lite för kallt på vintern.

Måste dock erkänna att mitt första val inför kommande vandring på sommarfjället..är och förblir Thermarest:)

[Ändrat av Roberth 2006-07-26 kl 14:38]

Även jag har problem.

Mitt liggunderlag läcker vid den smala kanten där de hårda plastventilerna är fastsatta i mattan. Det tar ca 6h tills man ligger på marken.

Jag talade med leverantören Ulf Waldekrantz på New Element Scandinavia AB och har telefon 070-5841463 och han hänvisade mig till huvudkontoret i Schweiz då jag har köpt min matta i Kanada. Vad de ger för svar återstår att se.

Tråkigt att en så dyr och exklusiv produkt håller så dålig kvalité, speciellt när den ger intryck av att vara ämnad för expeditioner. Fel som detta skulle vara livsfarligt i en svår situation.

/ Martin Olsson

www.skilife.se

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Åter till frågor rörande Exped Downmmat:

Någon som...

- Råkat ut för punka på sin Downmat?

- Finner att den är alltför isolerande vid högsommartemperaturer?

- Upplever 52cm bredd som väl smalt för en luftmadrass?
...

/myggan

Jeg punkterte min første Downmat 9DLX på en høsttur. Jeg hadde pumpet opp Downmaten skikkelig. Satt ved et furrubål som ikke lagde gnister. Satte meg enda nærmere. Da spjæla Downmaten pga varmen. Trykket ble for høyt. Dunet sprutet ut. Fikk ny Downmat.

En vennine opplevde at en kamerat mistet kniven slik at den spjælet Downmaten. Tror ikke de fikk erstatning.

Downmaten isolerer veldig godt, men det er ikke noe problem. Har ligget rett på Downmaten, med soveposen som dyne.

Har også Downmat 7 (52cm). Den er smal. Bruker du pakkposer, sekk ol som støtte rundt går det greit. Jeg sover stille. For personer som beveger seg mye, eller ønsker ekstra komfort, anbefaler jeg DLX (65cm).

Jeg har brukt Downmat i over 8 år, og har vel godt over 90 døgn på det eldste. Jeg synes kvaliteteten er meget god. Selv om de veier en del, så synes jeg liggekonforten, oppveier ulempene.

avslutad210712

Gäst
Mitt liggunderlag läcker vid den smala kanten där de hårda plastventilerna är fastsatta i mattan. Det tar ca 6h tills man ligger på marken.

Jag talade med leverantören Ulf Waldekrantz på New Element Scandinavia AB och har telefon 070-5841463 och han hänvisade mig till huvudkontoret i Schweiz då jag har köpt min matta i Kanada. Vad de ger för svar återstår att se.

Tråkigt att en så dyr och exklusiv produkt håller så dålig kvalité, speciellt när den ger intryck av att vara ämnad för expeditioner. Fel som detta skulle vara livsfarligt i en svår situation.

/ Martin Olsson

www.skilife.se

Hade samma problem med ett av mina men hade köpt det i Sverige så jag fick det utbytt med vändande post

Åttonde dödsynden

Nu har man ju begått den åttonde dödsynden och köpt en exped downmat 9 dlx, först plockas ju någon stackars gås levande sedan tvingar de någon stackars taiwan att ligga på dem 48 timmar innan de säljs nejvars slut på skämten ;)

Nu till min fråga vilken sida ska man ligga på den svarta med oktogonmönstret eller den gråa?

Nu har man ju begått den åttonde dödsynden och köpt en exped downmat 9 dlx, först plockas ju någon stackars gås levande sedan tvingar de någon stackars taiwan att ligga på dem 48 timmar innan de säljs nejvars slut på skämten ;)

Nu till min fråga vilken sida ska man ligga på den svarta med oktogonmönstret eller den gråa?

Jag ligger på den svarta sidan, vill minnas att en Exped-säljare visade det hela även så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips